Βότανα που προάγουν την υγεία μέσα από την καθημερινή μας διατροφή #3

Στο άρθρο μου  «Μαγειρεύω με βότανα , ένας συνοπτικός γευστικός οδηγός» διαβάζαμε : Μαγειρεύω με βότανα – Το μαγείρεμα με βότανα είναι η πεμπτουσία της μαγειρικής.
Καθιστά το πιάτο μας πλήρες.
Μπορεί να φαίνεται λίγο δύσκολο στην αρχή αλλά , όχι δεν είναι.
Αν και υπάρχουν τόσες πολλές συνταγές για να επιλέξουμε και να ξεκινήσουμε , ο ενθουσιασμός που νιώθουμε όταν έρχεται η μοναδική γεύση του φαγητού που εμείς , με δική μας  πρωτοβουλία , φαντασία και γνώση παρασκευάσαμε , επιλέγοντας τα υλικά παρασκευής του είναι μεγάλος και μπορεί να είναι η αρχή μια γευστικής πανδαισίας , ολωσδιόλου δικής μας επινόησης , με αποτέλεσμα ιδανικά πιάτα…
και στο άρθρο μου «Βότανα που προάγουν την υγεία μας μέσα από την καθημερινή μας διατροφή #1»  διαβάζαμε :
Η φύση μας έχει προμηθεύσει πολλά – πολλά βότανα τα οποία προάγουν την υγεία μας.
Για να επιλέξουμε το κατάλληλο βότανο για κάποια ανισορροπία του οργανισμού μας πρέπει να γνωρίζουμε την χρήση και τις ιδιότητές του καθώς και τις κατάλληλες τεχνικές για την χρήση τους.
Τα βότανα όμως δεν είναι μόνο για να επαναφέρουν την ισορροπία του οργανισμού μας.
Ο καθοριστικός τους ρόλος είναι να διατηρούν και να προάγουν την υγεία μας.
Για αυτό πρέπει να τα χρησιμοποιούμε συχνά και , το βασικότερο , με ασφαλείς τρόπους.
Ένας από τους ασφαλέστερους τρόπους χρήσης είναι να εντάξουμε κάποια από αυτά στην καθημερινή μας μαγειρική.
Ο τρόπος αυτός δεν είναι κάτι καινούργιο, ήταν και είναι γνωστός στην χώρα μας – όπως και σε πλήθος άλλων χωρών στον πλανήτη μας  – από αρχαιοτάτων χρόνων.
Τα τελευταία όμως χρόνια λόγω του τρόπου ζωής μας τα πρότυπα της μαγειρικής έχουν αλλάξει και το γρήγορο φαγητό βρίσκεται στην πρωτοκαθεδρία.

Βότανα και μαγειρική

Στο σημερινό μου άρθρο θα συνεχίσουμε με μιά καινούργια ομάδα βοτάνων που μπορούμε άφοβα να χρησιμοποιήσουμε σαν συστατικά στις καθημερινές μας μαγειρικές συνταγές και
αυτά είναι:
15) ginger ή Zingiber officinale.
Το τζίντζερ όπως γνωρίζουμε είναι ρίζα και έχει χρησιμοποιηθεί από αρχαιοτάτων χρόνων ως φάρμακο σε χώρες της Ασίας , 
της Ινδίας και της αραβική χερσονήσου , ιδιαίτερα για τη ναυτία  και τη δυσπεψία.
Είναι από τα πιο παραδοσιακά βότανα.
Στην Κίνα, το ginger χρησιμοποιείται εδώ και δύο χιλιάδες -2000-χρόνια για να βοηθήσει όλους τους τύπους διαταραχών της πέψης.
Aν μετά από κάποιο φαγητό νιώθουμε φούσκωμα, μπορούμε να ετοιμάσουμε ένα αφέψημα με ρίζα πιπερόριζας και αμέσως θα νιώσουμε καλύτερα.
Σήμερα εξακολουθεί να είναι από τα αποτελεσματικότερα ιάματα για την πρόληψη ή τη θεραπεία της ναυτίας και του εμετού.
Συνήθως για την πρόληψη της ναυτίας πρέπει να ξεκινήσει η λήψη του μία (1 ) με δύο (2) ημέρες πριν το ταξίδι και να συνεχίσει καθ ‘όλη τη διάρκειά του.
Χρησιμοποιείται επίσης ως χωνευτικό αλλά και για ήπιες στομαχικές διαταραχές.
Από μελέτες έχει επιβεβαιωθεί η προστασία και η ανακούφιση που προσφέρει στα άτομα που υποφέρουν από το στομάχι τους και από κολίτιδες
Επίσης οι ισχυρές αντιιικές του ιδιότητες συμβάλουν στην πρόληψη και τη θεραπεία του κοινού κρυολογήματος
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του τζίντζερ είναι η βοήθεια που προσφέρει στην πέψη για καλύτερη καύση των λιπων.
Η ιδιότητά του αυτή αυξάνει τα επίπεδα της ενέργειας και εμποδίζει τη συσσώρευση λίπους στο σώμα.
16) coriander- κορίανδρος ή κόλιανδρος
Ο κόλιανδρος διαθέτει από τις ισχυρότερες αποτοξινωτικές ιδιότητες
Ο κόλιανδρος είναι γνωστός για την ικανότητά του να απομακρύνει τις τοξίνες από το σώμα  και ειδικά φυτοφάρμακα και εντομοκτόνα.
Ο κόλιανδρος – είναι από τις πλουσιότερες πηγές  βιταμίνη Κ και ένα από τα πολυτιμότερα και ισχυρότερα βότανα αποσιδήρωσης , δηλαδή βοηθά το σώμα να αποτοξινωθεί από τα βαρέα μέταλλα ενώ παράλληλα υποστηρίζει το ήπαρ σε αυτή τη διαδικασία.
Έτσι μπορούμε να χρησιμοποιούμε κατά καιρούς τον κόλιανδρο για να αποτοξινώνουμε τον οργανισμό μας και να απομακρύνουμε φυτοφάρμακα και εντομοκτόνα που μπορεί να έχουμε καταναλώσει μαζί με τα τρόφιμα χωρίς να το γνωρίζουμε.
17) κουρκούμι
Μια παλαιότερη μελέτη που είχε δημοσιευτεί και στο BBC ανέφερε ότι το κουρκούμι σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα.
Μεταγενέστερες μελέτες επιβεβαίωσαν τα συμπεράσματα αυτά επισημαίνοντας πως το κουρκούμι μπορεί να καταστρέψει τα καρκινικά κύτταρα του οισοφάγου στο εργαστήριο μέσα σε 24 μόλις ώρες.
Το turmeric είναι ένα πικάντικο μπαχαρικό προσφέροντάς μας ένα ευρύ φάσμα θεραπευτικών ιδιοτήτων.
Χαρίζει μιά έντονη χρυσαφένια λάμψη στα φαγητά μας και στις σαλάτες μας αλλά και μιά μεγάλη προστασία στον οργανισμό μας.
Στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική και ιατρική Ayurvedic το κουρκούμι έχει χρησιμοποιηθεί για
να βοηθήσει την πέψη ,
να προάγει την ηπατική λειτουργία ,
να ανακουφίσει τον πόνο της αρθρίτιδας ,
να ρυθμίσει την εμμηνόρροια.
Έχει επίσης παραδοσιακά χρησιμοποιηθεί για την καούρα- γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση ,
τον πόνο στο στομάχι ,
την διάρροια ,
τα εντερικά αέρια και
το φούσκωμα.
18) δυόσμος
Το θεσπέσιο αυτό βότανο  ανακουφίζει τις αναπνευστικές διαταραχές που προέρχονται από το άσθμα και τα κρυολογήματα ,
προωθεί την πέψη ,
προστατεύει και θεραπεύει τη δυσπεψία ,
είναι το ιδανικότερο ίαμα  για το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου , 
 του στομαχόπονου και της δυσπεψίας ,
ανακουφίζει από τον πονοκέφαλο , 
ηρεμεί από το άγχος , 
ανακουφίζει αποτελεσματικά από τη ναυτία , 
ελέγχει και αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τη διάρροια ,
είναι αποτελεσματικός στις κράμπες της περιόδου και
στον μετεωρισμό.
Τα φρέσκα και τα αποξηραμένα φύλλα του δυόσμου τα χρησιμοποιούμε για
να αρωματίσουμε τις σαλάτες μας ,
τις σάλτσες μας ,
τις σούπες μας ,
τα ροφήματά μας ,
τα ορεκτικά μας και τα επιδόρπιά μας
Φτιάχνουμε αφέψημα για να καταπολεμήσουμε τη δυσπεψία και μασάμε τα φρέσκα φύλλα του για δροσερή αναπνοή.
-19) τριγωνέλλα
Η τριγωνέλλα , το αρωματικό μοσχοσίταρo είναι ένα ξεχασμένο ελληνικό μπαχαρικό με μιά πληθώρα θεραπευτικών ιδιοτήτων όπως:
τονωτικές των μυών
ηπατοπροστατευτικές
γαστροπροστατευτικές
αποχρεμπτικές
και
στο οποίο τα τελευταία χρόνια έχουν επικεντρωθεί πάρα πολλές έρευνες και μελέτες ιδίως για τις υπογλυκαι­μικές ιδιότητες του βοτάνου – η πικρή του γεύση εξηγεί την χρήση του στις πεπτικές διαταραχές και στη μείωση του σακχάρου στου αίμα – 
Επίσης ερευνάται η σχέση του με τη χοληστερίνη ,  καθώς θεωρείται ότι μειώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης , ενώ το αφέψημα των σπόρων του είναι από τα δημοφιλέστερα ιάματα για τις κράμπες του στομάχου, ειδικά μετά από διάρροιες.
Το μοσχοσίταρο μπορούμε να το χρησιμοποιούμε ως μπαχαρικό σε πάρα πολλά πιάτα μας.
Συνήθως το μοσχοσίταρο ή και τσιμένι το βρίσκουμε σε ολόκληρους σπόρους , τους οποίους μπορούμε να καβουρδίσουμε πολύ προσεκτικά σε χαμηλή φωτιά για ελάχιστα λεπτά.
Το καβούρντισμα θα απελευθερώσει το ζεστό άρωμά τους και θα απογειώσει τη γεύση τους.
Αν δεν θέλουμε να τους καβουρντίσουμε μπορούμε να τους κοπανήσουμε στο γουδί ή να τους τρίψουμε στη μηχανή του καφέ.
Το μοσχοσίταρο το χρησιμοποιούμε με φειδώ γιατί υπάρχει κίνδυνος να πικρίσουμε το φαγητό μας.
Μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε σε σούπες ,
σε σαλάτες ,
σε ομελέτες ,
σε λεμονάτα φαγητά φούρνου , όπως σε πατάτες ή σε μπριάμ φούρνου – εξαίσια νοστιμιά –  
Τα νωπά φύλλα του μοσχοσίταρου μπορούμε να τα μαγειρέψουμε όπως το σπανάκι , αλλά είναι τρομερά δύσκολο να τα βρούμε στην ελληνική αγορά.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

Διαβάστε επίσης στη botanologia.gr
Μαγειρεύω με βότανα,ένας συνοπτικός γευστικός οδηγός.
Βότανα που προάγουν την υγεία μας μέσα από την καθημερινή μας διατροφή #1

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8328377.stm

Share: