Μαγειρεύω με βότανα,ένας συνοπτικός γευστικός οδηγός.

Μαγειρεύω με βότανα – Το μαγείρεμα με βότανα είναι η πεμπτουσία της μαγειρικής.
Καθιστά το πιάτο μας πλήρες.
Μπορεί να φαίνεται λίγο δύσκολο στην αρχή αλλά , όχι δεν είναι.
Αν και υπάρχουν τόσες πολλές συνταγές για να επιλέξουμε και να ξεκινήσουμε , ο ενθουσιασμός που νιώθουμε όταν έρχεται η μοναδική γεύση του φαγητού που εμείς , με δική μας  πρωτοβουλία , φαντασία και γνώση παρασκευάσαμε , επιλέγοντας τα υλικά παρασκευής του είναι μεγάλος και μπορεί να είναι η αρχή μια γευστικής πανδαισίας , ολωσδιόλου δικής μας επινόησης , με αποτέλεσμα ιδανικά πιάτα.
Και εδώ δυο τρεις συμβουλές για το πως θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε
~ . παίρνουμε ένα καθαρό φύλλο του βοτάνου που επιλέξαμε και το μασάμε αργά-αργά νιώθοντας την γεύση του και την οσμή του
αλλά
δεν το καταπίνουμε, το γευόμαστε όπως γευόμαστε ένα καλό κρασί.
Το αφουγκραζόμαστε,το ζούμε.
Ελέγχουμε με τις αισθήσεις και τη γλώσσα μας τα αρωματικά του στοιχεία.
Δεν χρειάζεται να το καταπιούμε.
Αυτό που χρειάζεται είναι να μάθουμε τη γεύση του ώστε να μας βοηθήσει να αποφασίσουμε με πια άλλα υλικά και με ποιες άλλες γεύσεις θα το ¨δέσουμε¨ ούτως ώστε ο συνδυασμός να είναι τέλειος.
~ . τις πρώτες φορές του μαγειρέματός μας με βότανα προσθέτουμε φρέσκα ψιλοκομμένα μυρωδικά-ένα κάθε φορά- σε γεύσεις μας γνωστές όπως
το λάδι
οι πατάτες ή
τα φασόλια.
Η τακτική αυτή μας επιτρέπει
να αξιολογήσουμε σωστά την ένταση του εκάστοτε βοτάνου ώστε να αποφασίσουμε την ποσότητα που θα προσθέτουμε την επόμενη φορά στο συγκεκριμένο μας πιάτο και με πιό άλλο βότανο θα μπορούσαμε να το συνδέσουμε.
~ . μόλις αρχίσαμε να παίζουμε και να πειραματιζόμαστε;
Ναι;
Ας συνεχίσουμε.
– Να προσθέσουμε λίγο κουρκούμι και ρίγανη στις πατάτες μας στο φούρνο;
-το λεμόνι και το λάδι μας πάντα στο τέλος-
– Να προσθέσουμε δεντρολίβανο και θυμάρι στα ψητά μας;
– Τζίντζερ και καυτερή κόκκινη πιπεριά στις σούπες με τα ζυμαρικά μας;
– Δάφνη και κλωναράκια θυμάρι σε ότι ψήνουμε στο φούρνο όπως
κολοκυθάκια με
πατάτες με
μελιτζάνες με
πιπεριές -ένας τύπος μπριάμ δηλαδή
Και κρατάμε σημειώσεις.
Κρατάμε σημειώσεις τουλάχιστον τις πρώτες φορές από
-ότι μας ευχαρίστησε περισσότερο
-τι ήταν λίγο -τι πολύ
-πιο γευστικό αποτέλεσμα μας ευχαρίστησε περισσότερο
-αν τα βότανά μας ήταν
νωπά ή
αποξηραμένα ή
σε σκόνη ή
σε συνδυασμό.
Οι σημειώσεις μας αυτές θα είναι πολύτιμοι βοηθοί στα πρώτα μας βήματα σε μιά εξερεύνηση στα άδυτα των μαγειρικών γεύσεων.
Θα τις βρούμε ιδιαίτερα πολύτιμες όταν θα ξεκινήσουμε την ανάμειξη των βοτάνων για πιο σύνθετες γεύσεις.
Επειδή όμως η γεύση είναι καθαρά προσωπική μας προτίμηση έχουμε ένα ευρύ πεδίο πειραματισμών και επιλογών.
Τα βότανα στη μαγειρική θα μας εκπλήξουν με
τις καθαρές
ευκρινείς και
αρωματικές τους γεύσεις.
Ας δούμε μερικές:
1) τραχούρι ή εστραγκόν ή αρτεμισία: άψογο δέσιμο με τα ψάρια.
Η γλυκιά του γεύση που μας θυμίζει λίγο γλυκάνισο ταιριάζει πολύ και με πιάτα που βάση έχουν και το αυγό.
2) μάραθος: ένα βότανο που κάποιοι το λατρεύουν.
Τον χρησιμοποιούμε φρέσκο-πως θα ήταν οι αγκινάρες α λα-πολίτα χωρίς αυτόν ή η μαγειρίτσα;-και
αποξηραμένα τα φύλλα του και τους σπόρους του.
Ιδανικός σε τουρσιά,
σε ψωμιά,
σε παξιμάδια,
σε σαλάτες.
Ιδανικότατος με άλλα λαχανικά όπως
αγκινάρες,
μπιζέλια,
κουκιά αλλά και για ιδιαίτερα πιάτα με ψάρια.
Ο αποξηραμένος μάραθος είναι ιδανικός για να παρασκευάσουμε ολοδικά μας μίγματα μπαχαρικών.
3) μέντα: ιδανική για τους κιμάδες μας όπως π.χ
στα κεφτεδάκια ή στα γεμιστά μας το καλοκαίρι ή σε διάφορες κόκκινες σάλτσες.
4) κόλιαντρος: βαρύ θεσπέσιο άρωμα με άψογη γεύση,δεν
τον ξεχνάμε στα γεμιστά μας,
στις σάλτσες,
στα λαχανικά,
στα δημητριακά και αν θέλουμε κάνουμε και ένα θαυμάσιο αφέψημα με τους σπόρους του.
5) κρόκος Κοζάνης: και πόσο εύγευστο και θρεπτικό γίνεται το πιλάφι μας με κρόκο!
Δυό – τρις μικρές κλωστούλες και
χρωματίζουν και
αρωματίζουν και κάνουν πιο θρεπτικά πολλά από τα αγαπημένα μας πιάτα όπως:
πιλάφια,
ριζότο,
ψάρια,
διάφορα άλλα θαλασσινά,
κοτόπουλο,
σαλάτες,
σάλτσες,
λαχανικά και πολλά-πολλά ακόμα.
6) γαρύφαλλο ή μοσχοκάρφι: και μοσχομυρίζουν οι μηλόπιτές μας αλλά και πολλά κρέατα και σάλτσες.
7) κουρκούμι ο κίτρινος χρυσός.
H θαυμάσια και άκρως θεραπευτική χρυσή σκόνη εμπλουτίζει ακι απογειώνει θεραπευτικά αλλά και γευστικά:
στις σούπες λαχανικών,
στις σούπες κρεατικών,
στις σαλάτες μας,
στις σάλτσες μας και ότι άλλο θελήσουμε.
8) τζίντζερ φρεσκοτριμμένο ή αποξηραμένο σε σκόνη και
νοστιμίζει ένα μεγάλο αριθμό πιάτων ενώ παράλληλα μας χαρίζει τις τόσες του θεραπευτικές ιδιότητες.
Μπορούμε να το δοκιμάσουμε:
στις σαλάτες μας,
στις σούπες μας,
στις σάλτσες μας,
σε πολλά πιάτα με βάση το κρέας και το κοτόπουλο μαγειρευτά ή στο φούρνο ακόμα και σε
ροφήματα.
Αυτά σαν μιά μικρή αρχή με τα πιο γνωστά μας βότανα τα τόσο πολύτιμα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας.
Και βέβαια κάθε μία από τις παραπάνω προτιμήσεις μπορεί να αλλάξει και να ανατραπεί σύμφωνα με τις εκάστοτε ορέξεις μας και προτιμήσεις αλλά και τη φαντασία της στιγμής.

Σημείωση:Τα βότανα τα προσθέτουμε στα φαγητά μας λίγο πριν να είναι έτοιμα,δηλαδή τα δέκα τελευταία λεπτά της διαδικασίας του βρασμού τους.

Καλή εξερεύνηση!

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

Διαβάστε επίσης στη botanologia.gr:Βότανα που προάγουν την υγεία μας μέσα από την καθημερινή μας διατροφή

Share: