Τα αρώματα των βοτάνων και η υγεία του εγκεφάλου μας

Στους ανθρώπους, περίπου 300 ενεργά οσφρητικά γονίδια αφιερώνονται στην ανίχνευση χιλιάδων διαφορετικών πτητικών ελαίων που διαχέονται στον αέρα από διάφορες πηγές.
Οι άνθρωποι μπορούν να διακρίνουν έως και ένα τρισεκατομμύριο διαφορετικές μυρωδιές.
Η αίσθηση της όσφρησης παίζει σημαντικό ρόλο στις φυσιολογικές επιδράσεις της διάθεσης, του στρες και της ικανότητας εργασίας.
Όλες αυτές οι διακυμάνσεις και οι διαθέσεις μπορούν να μετρηθούν με τα γνωστά μας  ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα.

Έτσι , μετά από μελέτες , οι έρευνες αποκάλυψαν ότι διάφορα αρώματα και αιθέρια έλαια βοτάνων επηρέαζαν τις αυθόρμητες δραστηριότητες του εγκεφάλου και τις γνωστικές μας λειτουργίες.
Αυτός ήταν και είναι ο λόγος που πάρα πολλά βότανα χρησιμοποιήθηκαν και χρησιμοποιούνται από αρχαιοτάτων χρόνων στην αρωματοθεραπεία.
Τα φαρμακευτικά και αρωματικά βότανα που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι:
το περγαμόντο,
το κύμινο,
ο ευκάλυπτος,
το γεράνι,
η λεβάντα,
το λεμόνι,
το κιτρολέμονο,
η μέντα,
το πορτοκάλι,
ο δυόσμος,
το πεύκο,
το δεντρολίβανο,
το φασκόμηλο,
το θυμάρι και
το ylang-ylang για ένα ευρύ φάσμα ψυχολογικών διαταραχών.
Μια μελέτη της ομάδας έρευνας για την όσφρηση στην Αγγλία έρχεται να επιβεβαιώσει κάτι που πολλοί άνθρωποι γνώριζαν από πολύ παλιά,
ότι,
είναι τέτοια η επίδραση στον εγκέφαλο μας της εισπνοής και μόνο του αρώματος κάποιων βοτάνων ώστε να μεταβάλλεται η διάθεσή μας.
Μερικές μυρωδιές έχουν την δυνατότητα να κάνουν την υπόφυση να απελευθερώνει συγκεκριμένες ορμόνες , οι οποίες με την σειρά τους βοηθούν στην ίαση συγκεκριμένων παθήσεων.
α) Βανίλια.
Το άρωμα της βανίλιας δημιουργεί μια κατάσταση
ηρεμίας,
ασφάλειας,
χαλάρωσης,
ευεξίας,
απόλαυσης και
ειρήνης.
Εισπνέοντας το άρωμα της βανίλιας βελτιώνονται  τα επίπεδα της σεροτονίνης στον εγκέφαλό μας.
Η σεροτονίνη είναι μια βασική χημική ουσία του νευρικού συστήματος η οποία καθορίζει την διάθεσή μας , την συναισθηματική μας σταθερότητα και την ποιότητα του ύπνου μας.
Έχει διαπιστωθεί ότι σε άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη , η σεροτονίνη τους στον εγκέφαλο είναι μειωμένη.
Ας παραδοθούμε  λοιπόν στην γοητεία της βανίλιας και ας αρωματίζουμε συχνά πυκνά τον χώρο μας με βανίλια.
Ας κάψουμε κεράκια βανίλιας ή ας βάλουμε σε ένα μπολάκι κόκκους βανίλιας.
Προσέχουμε όμως να είναι φυσική και όχι τα χημικά υποκατάστατά της.
β) Λεβάντα
Για την λεβάντα και τις θαυμάσιες ιδιότητές της έχω μιλήσει πολλές φορές, ας δούμε όμως και κάποιες πληροφορίες ακόμα.
Το άρωμα της λεβάντας , στην κυριολεξία , μπλοκάρει το στρες και το άγχος και  χαλαρώνει τους μύες μετά από την καταπόνηση και δημιουργεί μια κατάσταση ηρεμίας,
ευτυχίας,
χαλάρωσης,
και γαλήνης.
Μερικές σταγόνες αιθέριου ελαίου λεβάντας μέσα στην ενυδατική λοσιόν μας ή
σε λίγο αμυγδαλέλαιο και κάνοντας ελαφρύ μασάζ στους πονεμένους ώμους και στον αυχένα μας μετά
από μια κουραστική μέρα είναι το καλύτερο δώρο στον εαυτό μας.
γ) Μέντα
Έχει παρατηρηθεί ότι αν διασκορπίσουμε στον αέρα ενός χώρου αιθέριο έλαιο μέντας μειώνεται κατευθείαν η κούραση των ατόμων που βρίσκονται μέσα στον συγκεκριμένο χώρο.
Δεν χρειάζεται -λένε οι επιστήμονες του Wheelihg Jesuit University στην δυτική Βιρτζίνια που έκαναν την έρευνα- να καταφεύγουμε στην καφεΐνη για να παραμένουμε ξύπνιοι και να μην νιώθουμε κούραση.
Αρκεί να εμποτίσουμε ένα βαμβάκι με αιθέριο έλαιο μέντας και να το τοποθετήσουμε στον χώρο που εργαζόμαστε.
δ) Δεντρολίβανο.
Η επίδραση του δεντρολίβανου στον εγκέφαλό μας είναι άμεση!
Ενισχύει την μνήμη μας ,αυξάνει την συγκέντρωσή μας και να ενισχύσουμε την πνευματική μας απόδοση!
Είναι το βότανο της μνήμης και το ελιξίριο της νεότητας μας.

Κείμενα,επιμέλεια:thalia – botanologia.gr

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5198031/

Share: