Φρούτα και λαχανικά που πρέπει να τρώμε το χειμώνα και γιατί

Φρούτα και λαχανικά

Ο χειμώνας είναι ήδη εδώ και τους χειμερινούς μήνες το σώμα μας χρειάζεται επιπλέον βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά για να μπορεί να αντισταθεί στο κρύο και στις ιογενείς λοιμώξεις, ώστε να διατηρήσει την υγεία του.

“Δεν μπορούμε να υποτιμήσουμε τη σημασία της καλής διατροφής , όταν πρόκειται για το ανοσοποιητικό μας σύστημα”, –  Karen Anselσύμβουλος διατροφής , εκπρόσωπος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας των Ηνωμένων Πολιτειών και συγγραφέας.

Και βέβαια οι βιταμίνες και τα θρεπτικά συστατικά βρίσκονται μπροστά στα μάτια μας, στις τροφές που τρώμε και όχι καλά κρυμμένα σε μυστικά κουτάκια.
Η βιταμίνη Α ,
η βιταμίνη Β1 ,
η βιταμίνη Β6 ,
η βιταμίνη C ,
η βιταμίνη Ε ,
η βιταμίνη D ,
το ασβέστιο ,
το μαγνήσιο ,
το φώσφορο ,
οι πρωτεΐνες ,
τα μεταλλικά στοιχεία ,
τα καλά λίπη και ένζυμα ,
ο ψευδάργυρος ,
το σίδηρο ,
το κάλιο και όλα τα υπόλοιπα φυτοθρεπτικά συστατικά, όσο κρυώνει ο καιρός τόσο πιο απαραίτητα μας γίνονται στον οργανισμό μας, για να προστατεύσουμε και να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να μπορεί το σώμα μας να λειτουργεί απρόσκοπτα.
Μερικά παραδείγματα:
Η βιταμίνη D ενισχύει, ρυθμίζει και επαναφέρει στην φυσιολογική του λειτουργία το ανοσοποιητικό σύστημα
Η βιταμίνη C παίζει ηγετικό ρόλο στην αποτοξίνωση του οργανισμού, βοηθά σημαντικά στη μείωση των φλεγμονών και όπως υποστηρίζουν οι γιατροί ερευνητές ” η βιταμίνη C βοηθά να αποτρέψουμε κυριολεκτικά τις παθήσεις και τις νόσους.
Τρώγοντας αρκετή βιταμίνη C μέσω των πλούσιων σε αντιοξειδωτικές ουσίες τροφών είναι σχεδόν αδύνατο για το σώμα μας να βιώσει κυτταρική φλεγμονή”
Η βιταμίνη Κ απαιτείται για την κατάλληλη μεταφορά του ασβεστίου στο σώμα μας και είναι απαραίτητη για τη σύνθεση πρωτεϊνών που εμπλέκονται στην πήξη του αίματος και στο μεταβολισμό των οστών, καθώς σε και άλλες φυσιολογικές λειτουργίες.
Η βιταμίνη Β12 διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε λειτουργίες όπως στην αναγέννηση του DNA σε όλα τα κύτταρα, στην δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, στην λειτουργία του νευρικού συστήματος.
Με την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών που περιέχουν όλα τα παραπάνω συστατικά μπορούμε να δώσουμε στον οργανισμό μας την ώθηση που χρειάζεται για να παραμείνει απρόσβλητος από τα χειμερινά κρυολογήματα, τη γρίπη  και άλλες ιογενείς λοιμώξειςέτσι πολλαπλασιάζουμε την κατανάλωση σε:
λεμόνια,
πορτοκάλια,
μανταρίνια,
γκρέιπφρουτ ,
μήλα,
αχλάδια,
λάχανο – brassica oleracea,
ραδίκια,
μπρόκολο,
μαϊντανό ,
παντζάρια ,
καρότα,
σπανάκι,
λάχανο,
σέλινο,
κολοκύθες ,
ελιές και όλα τα υπόλοιπα πράσινα λαχανικά συνοδευόμενα με λάδι ελιάς , κρίθινα παξιμάδια και χυμό λεμονιού και έχουμε την πεμπτουσία της διατροφής
Μπορεί όμως να τρώμε τα φρούτα μας και τα λαχανικά μας, ωστόσο αν δεν τα τρώμε σωστά δεν παίρνουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά που μας χαρίζουν.
Και για να μην χάνουμε όλα αυτά τα πολύτιμά συστατικά, τα οποία εμφανίζουν μεγάλη ευαισθησία και καταστρέφονται πολύ εύκολα ας δούμε μερικούς εύκολους τρόπους, που θα μας βοηθήσουν να αποκομίσουμε τα μέγιστα από τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
– Δεν πετάμε τη φλούδα των φρούτων μας διότι έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό βιταμινών και φυτοθρεπτικών στοιχείων
– Προτιμάμε πάντα προϊόντα εποχής, διότι είναι μεγαλωμένα με λιγότερα φυτοφάρμακα και έχουν  αξιοποιήσει στο μέγιστο τις καιρικές συνθήκες που τους είναι απαραίτητες να ωριμάσουν – π.χ το μπρόκολο του χειμώνα έχει πολύ περισσότερη βιταμίνη C από το μπρόκολο του καλοκαιριού
– Όταν κόβουμε ή στύβουμε φρούτα και λαχανικά, τα τρώμε αμέσως διότι αλλιώς ένα μεγάλο μέρος, ειδικά βιταμινών χάνεται
– Τα λαχανικά μας τα προτιμάμε ωμά και τραγανά, διότι το μαγείρεμα καταστρέφει ένα σημαντικό ποσοστό υδατοδιαλυτών βιταμινών και άλλων φυτοθρεπτικών συστατικών.
Και τώρα ένα βελούδινο smoothie με υψηλότατη διατροφική αξία
Καρότο, κανένα άλλο λαχανικό δεν περιέχει τόση βήτα-καροτίνη, όσο τα καρότα.
Και ναι-στο σώμα μας, το β-καροτένιο μετατρέπεται σε βιταμίνη Α, η οποία βοηθά:
– στην βελτίωση της όρασης μας,
– στη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος,
– ενισχύει τα οστά και τα δόντια μας, και
– αποτρέπει τυχόν προβλήματα του θυρεοειδούς.
Η βιταμίνη Α έχει επίσης θετικές επιδράσεις στα μαλλιά,
στα νύχια και
στο δέρμα μας.
Για αυτό έτσι απλά, χωρίς κόπο, ετοιμάζουμε ένα βελούδινο χυμό καρότου,
με ολόφρεσκα καρότα,
με το λεμονάκι μας -πάντα,
λίγο ανεπεξέργαστο θαλασσινό αλάτι -έχω αδυναμία στο θαλασσινό αλάτι- και
λίγο φρέσκο τζίντζερ!
Και θέλουμε
– 4 μέτρια βιολογικά καρότα
– μιά μικρή φρέσκια ρίζα τζίντζερ ή ένα κουταλάκι του γλυκού σκόνη
– ένα πολύ μικρό λεμόνι-ή μισό μέτριο-πολύ καλά πλυμένο
και
– στη μύτη από το κουταλάκι θαλασσινό αλάτι-ανεπεξέργαστο
Αφού πλύνομε πολύ καλά και καθαρίσουμε τα καρότα μας και τη ρίζα του τζίντζερ, τα κόβουμε κομμάτια,
κόβουμε φέτες και το λεμονάκι μας και τα βάζουμε στο μπλέντερ.
Και έτσι απλά απολαμβάνουμε το άκρως δυναμωτικό αυτό smoothie!
To smoothie μας είναι ιδανικότατο και για τα παιδιά μας!
Αν είναι πολύ παχύρευστο, μπορούμε να προσθέσουμε κάποιο χυμό της αρεσκείας μας, όπως ο χυμός μήλου, ή πολύ απλά, νεράκι μέχρι να έχουμε την πυκνότητα που θέλουμε.
Αν την πρώτη φορά που το ετοιμάσουμε μας φανεί λίγο πικρό, λόγω του λεμονιού, τη δεύτερη φορά μπορούμε να προσθέσουμε ένα καρότο ακόμα ή ένα μήλο, ή να βάλουμε μόνο μία μικρή φέτα λεμονιού!
Οι κούπες του λεμονιού που πετάμε, έχουν ένα πλήθος αντιοξειδωτικών συστατικών και αιθέριων ελαίων που είναι κρίμα να πηγαίνουν στα σκουπίδια!

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

Διαβάστε επίσης στη botanologia.gr:
Βότανα για το βήχα και τα προβλήματα του αναπνευστικού.
Ανοσοποιητικό σύστημα , ας το θωρακίσουμε εν όψει του χειμώνα
Κοτόσουπα,η συνταγή της σούπας που αυξάνει την ανοσία του οργανισμού μας
Θυμάρι για τη γρίπη,τον πονόλαιμο το κρυολόγημα,τη βρογχίτιδα,το βήχα
Ένα ευωδιαστό σιρόπι για τα κρύα του χειμώνα ,το κρυολόγημα ,το βήχα , τη γρίπη.
Η χρήση των καρπών της κουφοξυλιάς ως ιάματος για τη γρίπη
Ιδανική διατροφή για να αποφύγουμε γρίπη, κρυολόγημα και εποχικές ιώσεις

Share: