Το καρότο,ο χυμός του και η αναγκαία για τον οργανισμό μας βιταμίνη Κ

Καρότο και βιταμίνη Κ
Η «βιταμίνη Κ», είναι η γενική ονομασία μιας οικογένειας ενώσεων με μια κοινή χημική δομή,την 2-methyl-1,4-naphthoquinone.
Είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που είναι φυσικά παρούσα σε ορισμένα τρόφιμα.
Αυτές οι ενώσεις περιλαμβάνουν την phylloquinone ή βιταμίνη Κ1 και μια σειρά menaquinones ή βιταμίνη Κ2
Η phylloquinone ή βιταμίνη Κ1 είναι παρούσα κυρίως στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και είναι η κύρια διατροφική μορφή της σπουδαίας και αναγκαίας στον οργανισμό μας βιταμίνης Κ.
Οι menaquinones, οι οποίες είναι κατά κύριο λόγο βακτηριακής προέλευσης, υπάρχουν στα προβιοτικά -ζυμωμένα τρόφιμα- και σε μέτριες ποσότητες σε διάφορα τρόφιμα ζωικής προέλευσης.
Σε σύγκριση με τις άλλες λιποδιαλυτές βιταμίνες, πολύ μικρές ποσότητες βιταμίνης Κ κυκλοφορούν στο αίμα.
Η βιταμίνη Κ μεταβολίζεται γρήγορα και αποβάλλεται.
Με βάση τις μετρήσεις phylloquinone, το σώμα διατηρεί μόνο περίπου το 30% έως 40% , ενώ περίπου 20% απεκκρίνεται στα ούρα και 40% έως 50% στα κόπρανα μέσω χολής.
Αυτός ο γρήγορος μεταβολισμός ευθύνεται για τα σχετικά χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Κ στα αποθέματα του οργανισμού σε σύγκριση με εκείνα των άλλων λιποδιαλυτών βιταμινών.
Οι συστάσεις πρόσληψης για τη βιταμίνη Κ και για όλα τα άλλα θρεπτικά συστατικά παρέχονται στις διαιτητικές αναφορές λήψης που έχουν αναπτυχθεί από το Food and Nutrition Board στο Institute of Medicine of the National Academies
Ας δούμε τον πίνακα:
Για βρέφη έως 6 μηνών 2,0 mcg έως 2,0 mcg
Από 7-12 μηνών, αγόρια 2,5 mcg, κορίτσια  2,5 mcg
Από 1-3 ετών, αγόρια  30 mcg, κορίτσια  30 mcg
Από 4-8 ετών, αγόρια  55 mcg, κορίτσια 55 mcg
Από 9-13 ετών, αγόρια 60 mcg, κορίτσια 60 mcg
Από 14-18 ετών, αγόρια 75 mcg, κορίτσια 75 mcg
Από 19+ ετών, άντρες 120 mcg, γυναίκες 90 mcg
Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της γαλουχίας οι ποσότητες είναι:
Από 19 ετών και πάνω 90 mcg
Οι πιο ισχυρές πηγές βιταμίνης Κ στη διατροφή μας είναι:
-το κουνουπίδι – 191 mgr τα 100 gr τροφής
-το μπρόκολο – 154 mgr τα 100 gr τροφής
-το μαρούλι – 113 mgr τα 100 gr τροφής
-χυμός καρότου 62mgr τα 400 gr χυμού-ένα μεγάλο ποτήρι
Οι διατροφικές κατευθυντήριες γραμμές των υπευθύνων της υγείας επισημαίνουν ότι «οι ανάγκες βιταμινών και ιχνοστοιχείων πρέπει να ικανοποιούνται κυρίως από τα τρόφιμα».
«Τα τρόφιμα στις θρεπτικές τους μορφές* περιέχουν όλες τις απαραίτητες βιταμίνες,τα μεταλλικά στοιχεία,τις φυτικές ίνες και όλες τις άλλες φυσικά απαντώμενες ουσίες που μπορεί να έχουν θετικές επιπτώσεις στην υγεία.»
Ένα πρότυπο υγιεινής διατροφής με επάρκεια σε βιταμίνη Κ έχει ως εξής:
– Ποικιλία λαχανικών, φρούτων, δημητριακών ολικής αλέσεως, και όλα τα υγιή έλαια – ελαιόλαδο
– Ποικιλία χυμών φρούτων αλλά και λαχανικών που περιέχουν βιταμίνη Κ.
– Ποικιλία πρωτεϊνούχων τροφίμων, όπως θαλασσινά, άπαχα κρέατα και πουλερικά, αυγά,τυρί.
– Ποικιλία πρωτεϊνούχων τροφίμων φυτικής προέλευσης όπως όσπρια – φασόλια και μπιζέλια.
– Ποικιλία ξηρών καρπών σπόρους.
– Περιορισμός των κορεσμένων  και trans λιπαρών, και της ζάχαρης.
Εμείς ας δούμε πως να κάνουμε ένα ποτήρι χυμό καρότου για μας αλλά και για τα παιδιά μας 
Θα χρειαστούμε:
-4 μέτρια βιολογικά καρότα
-χυμό μισού λεμονιού
-στη μύτη από το κουταλάκι θαλασσινό αλάτι-ανεπεξέργαστο
-λίγο μαύρο πιπέρι-προσοχή στο πιπέρι να είναι οργανικό χωρίς προσμίξεις
-ένα ποτηράκι του κρασιού νερό,χωρίς άλατα και βαρέα μέταλλα
-τέσσερα πέντε φυλλαράκια βασιλικό,αν δεν έχουμε φρέσκo μπορούμε να βάλουμε αποξηραμένο.Ο βασιλικός είναι ένα από τα βότανα που περιέχουν βιταμίνη Κ
Πλένουμε πολύ καλά και καθαρίζουμε τα καρότα μας.
Τα κόβουμε κομμάτια, και τα βάζουμε στο μπλέντερ μαζί με το βασιλικό.
Δουλεύουμε για 1-2′ για να γίνουν ένας παχύρρευστος χυμός!
Προσθέτουμε το χυμό λεμονιού,
το αλάτι,
το πιπέρι και
το νερό μας***!
Χτυπάμε για λίγο ακόμα τα υλικά μας να ομογενοποιηθούν και
σερβίρουμε!
Προτιμάμε να πίνουμε τους χυμούς** μας στο ενδιάμεσο των γευμάτων μας,ώστε να μπορεί ο οργανισμό μας να τους διαχειρίζεται καλύτερα.
όλοι μπορούμε να είμαστε υγιείς!

*Τρόφιμα που δεν έχουν υποστεί αλλοιώσεις,τροποποιήσεις,τρόφιμα με φυτοφάρμακα,παστεριωμένα και μεταλαγμένα τρόφιμα
**Προσθέστε ένα ποτήρι στο πρωινό μας κάθε μέρα για να ενισχύσουμε το μεταβολισμό μας,το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να βελτιώσουμε την υφή της επιδερμίδας μας. 
***Προσθέτουμε τόσο νερό,όσο να μας είναι ευχάριστος ο χυμός μας όταν τον πίνουμε.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

πηγές και αναφορές:
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminK-HealthProfessional/
www.ncbi.nlm.nih.gov
www.ncbi.nlm.nih.gov

Share: