Σωματική, ψυχική και κοινωνική ευεξία είναι οι συνιστώσες της υγείας μας.

Η ισορροπία και η αρμονία είναι το κλειδί για την υγεία μας,γιατί όπως είναι γνωστό υγεία είναι μια κατάσταση πλήρους σωματικής,
ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας.
Το σώμα μας για να παράγει έργο χρειάζεται ενέργεια,η οποία πρέπει να ρέει ελεύθερα και απρόσκοπτα και να διαπερνά όλες τις πλευρές της ζωής μας,κάθε οργανικό μας σύστημα.
Έτσι πρέπει να εξετάζουμε ένα φάσμα θεμάτων που προχωρούν πέρα από τα συνηθισμένα.
Ένα από αυτά,η διατροφή μας πρέπει να έχει τέτοια ποιότητα ώστε να επιτρέπεται στο σώμα να αυτοανανεώνεται,
να έχει εξασφαλισμένη υγεία, ισορροπία και
πληρότητα.
Αυτό μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές,διότι παρατηρούμε πως οι αναπτυγμένες κοινωνίες, αν και έχουν μειώσει με επιτυχία το βάρος των μολυσματικών ασθενειών, παράλληλα αποτελούν ένα περιβάλλον όπου αναπτύσσονται μεταβολικές, καρδιαγγειακές και αυτοάνοσες ασθένειες.
Η διαβίωση στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες δεν έχει αλλάξει θεμελιωδώς τη γενετική βάση πάνω στην οποία εμφανίζονται αυτές οι ασθένειες και έχει ισχυρό αντίκτυπο στον τρόπο ζωής μας και την έκθεσή μας σε παθογόνα.
Συγκεκριμένα, τα διατροφικά πρότυπα που ονομάζουμε συνολικά “Δυτική διατροφή”, στην οποία συμπεριλαμβάνονται τα υψηλής περιεκτικότητας λιπαρά,οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα χοληστερόλης, υψηλής περιεκτικότητας πρωτεΐνες ,ζάχαρη,περίσσεια αλατιού, πολλά μεταποιημένων και “fast” γεύματα, προάγουν την παχυσαρκία, τα σύνδρομα,καρδιαγγειακές παθήσεις,χρόνια κόπωση και συναισθηματική αστάθεια και ανισορροπία.
Για αυτό η διατροφή,οι κανόνες υγιεινής και γενικά ο τρόπος ζωής μας είναι ζωτικής σημασίας.
Η επιλογή της κατάλληλης διατροφής πρέπει να εξαρτάται τόσο από τις συγκεκριμένες ανάγκες του οργανισμού μας όσο και
από τις προσωπικές μας προτιμήσεις που είναι πάντα ένας πολύ σημαντικός παράγοντας επιλογής.
Οι προτιμήσεις μας πρέπει να τυχαίνουν πάντα της απαραίτητης προσοχής και από μας τους ίδιους αλλά και από τους ειδικούς στους οποίους απευθυνόμαστε.
Επίσης μια συνειδητή και ελεύθερη -χωρίς προσκόμματα- συναισθηματική ζωή είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για την επίτευξη της εσωτερικής μας αρμονίας.
Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι μας πρέπει να αρχίσουμε ξαφνικά να ασχολούμεθα με την ψυχολογία,απλά
να δίνουμε μεγάλη προσοχή στις συναισθηματικές μας ανάγκες και να αναζητούμε τον πιο κατάλληλο τρόπο έκφρασής τους.
Οι νοητικοί παράγοντες είναι σημαντικοί αφού είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε.
Το να οραματιζόμαστε και να ονειρευόμαστε είναι μια υγιής συνήθεια καθοριστικής σημασίας.
Χωρίς ένα προσωπικό όραμα η ζωή μας γίνεται κουραστική,γίνεται μιά
αργή διαδικασία εκφυλισμού και
βέβαια προσωπικό όραμα δεν σημαίνει ότι πρέπει να ασπαστούμε κάποιο δογματικό σύστημα σκληρών πεποιθήσεων.
Όχι βέβαια,διότι αυτό θα ήταν ακόμα χειρότερο.
Προσωπικό όραμα,είναι μιά έκφραση του νοήματος της ζωή μας και πρέπει να πηγάζει από τον πυρήνα της ύπαρξής μας.
Μπορεί κάποιος από εμάς να νοιώθει ψυχική ανάταση παρακολουθώντας το ηλιοβασίλεμα ή να συγκινείται από την ποίηση ή από τη μουσική ή απλώς να αισθάνεται χαρά που είναι ζωντανός ανεξάρτητα και πέρα από δόγματα και πεποιθήσεις.
Μπορεί να αγάλλεται παρακολουθώντας ένα λουλούδι να ανθίζει ή
παρακολουθώντας όλα αυτά τα βότανα και τα φυτά που μεγαλώνουν κάτω από τα πόδια του.
Μπορεί να αγάλλεται παρακολουθώντας το φυτικό βασίλειο και τον πλούτο του αναλογιζόμενος ποιος εμπλούτισε με όλα αυτά τα θαύματα τα φυτά.
Και το φυτικό βασίλειο είναι μιά πλούσια πηγή βοηθημάτων για όποιον ενδιαφέρεται για την ισορροπία του οργανισμού του και το ευ ζην.
Το κλειδί δεν έγκειται τόσο πολύ στα ειδικά ιάματα αλλά σε μιά κατανόηση του ρόλου που μπορούν να παίξουν τα βότανα στη διατήρηση της υγείας μας και της σωστής οργανικής μας λειτουργίας.
π.χ
~ η έννοια των γενικών τονωτικών μας υπενθυμίζει ότι τα βότανα μας δίνουν τη δυνατότητα να θρέψουμε και να τονώσουμε όλο τον οργανισμό μας.
~ η έννοια των αποτοξινωτικών μας υπενθυμίζει ότι τα βότανα μας δίνουν τη δυνατότητα να αποτοξινώσουμε τον οργανισμό μας από τις  συσσωρευμένες τοξίνες,π.χ μετά το πέρας του χειμώνα,η άνοιξη μας ζητά να αποτοξινώσουμε τον οργανισμό μας,για αυτό και τόσες τσουκνίδες παντού.
Εξάλλου οι δυνατότητες των βοτάνων για ενίσχυση όλων των πλευρών του οργανισμού μας είναι μια ακόμα περίπτωση στην οποία οι παραδοσιακές γνώσεις επιβεβαιώνονται από τις σύγχρονες έρευνες όπως π.χ
μελέτες που δημοσιεύονται τελευταία για τις ικανότητες του δεντρολίβανου,οι οποίες ήταν γνωστές από την εποχή του Ιπποκράτη και του Διοσκουρίδη.
Και γνωρίζουμε πολύ καλά πως η χρήση βοτάνων για θεραπευτικούς σκοπούς και για την ευεξία του οργανισμού προηγείται της καταγεγραμμένης ιστορίας και αποτελεί την προέλευση πολλών σύγχρονων φαρμάκων.
Πολλά συμβατικά φάρμακα προέρχονται από φυτικές πηγές: πριν από έναν αιώνα, τα περισσότερα από τα λίγα αποτελεσματικά φάρμακα ήταν φυτικά.
Παραδείγματα περιλαμβάνουν την ασπιρίνη από τον φλοιό της ιτιάς, την κινίνη από τον φλοιό του cinchona.
Παράλληλα όμως υπάρχουν και βότανα τοξικά για αυτό δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι
«η τροφή μπορεί ν’ αποτελέσει ΤΟ άριστο φάρμακο όμως μπορεί ν’ αποτελέσει και ΤΟ χείριστο φάρμακο» όπως
πολύ σοφά έλεγε ο μεγάλος σοφός της αρχαιότητας ο Ιπποκράτης.

Μερικά χαρακτηριστικά παράδειγμα φυτικών ιαμάτων για την οστεοαρθρίτιδα και τη γενική ευεξία.
– Κουρκούμι – Για αντιφλεγμονώδη δράση και βελτίωση της τοπικής κυκλοφορίας σε προσβεβλημένες αρθρώσεις
– Αρπαγόφυτο ή το νύχι του διαβόλου -Για αντιφλεγμονώδη δραστηριότητα και γενική ευεξία
– Τζίνσενγκ -Για αδυναμία και εξάντληση
– Λευκή ιτιά -Για αντιφλεγμονώδη δράση
– Γλυκόριζα -Για αντιφλεγμονώδη δράση και για τη βελτίωση της γευστικότητας
– Βρώμη -Για ξεκούραστο τον ύπνο και τη γενική ευεξία.

Η βελτίωση της ζωής μας ,λοιπόν,πρέπει να είναι ο τελικός μας στόχος και πολλές μελέτες αλλά και συλλογικές και ατομικές προσπάθειες γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια,διότι-
η βελτίωση της ζωής και η βελτίωση του τρόπου διαβίωσης όλων των ανθρώπων είναι ο μόνος τελικός στόχος και η έρευνα και οι προσπάθειες έχουν σημασία μόνο όταν έχουν θετικό αντίκτυπο στις ανθρώπινες ζωές.

Στην παρακάτω εικόνα παρατηρούμε την αναπαράσταση της ενέργειας που προσλαμβάνουν οι άνθρωποι από την κατανάλωση τροφής

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

αναφορές:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034518/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071505/
https://academic.oup.com/advances/article/4/5/579/4557993
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579200/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4391249/

Share: