Βιταμίνη Ε – Τα οφέλη για την υγεία μας της διατροφικής βιταμίνης Ε

Βιταμίνη Ε –
Και ακούμε συνέχεια για αυτή.
Να δούμε λίγο και ποια είναι και πως συμπεριφέρεται;
Ναι; Πάμε λοιπόν:
Η διατροφική βιταμίνη Ε βρίσκεται φυσικά σε κάποια τρόφιμα, προστίθεται σε άλλα, και διατίθεται και ως συμπλήρωμα διατροφής – εγώ σε αυτό μου το άρθρο αναφέρομαι στην διατροφική βιταμίνη Ε 
Η “διατροφική βιταμίνη Ε” είναι η συλλογική ονομασία μιας ομάδας λιποδιαλυτών ενώσεων με χαρακτηριστικές ισχυρότατες αντιοξειδωτικές ιδιότητες και δράσεις.
Συγκαταλέγεται μάλιστα ανάμεσα στα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά, καθώς συμβάλλει στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες, το οποίο οξειδωτικό στρες είναι υπεύθυνο για την εκδήλωση επικίνδυνων παθήσεων και για τη γήρανση των ιστών του οργανισμού μας.
Η διατροφική βιταμίνη Ε, σύμφωνα με τα συμπεράσματα των περισσότερων μελετητών από όλο τον κόσμο, κρίνεται απαραίτητη για την πρόληψη των νόσων που σχετίζονται με τη γήρανση.
Η “διατροφική βιταμίνη Ε” περιορίζει την παραγωγή ελεύθερων ριζών και ενδεχομένως μέσω και άλλων μηχανισμών, η βιταμίνη Ε βοηθά στην πρόληψη ή την καθυστέρηση των χρόνιων παθήσεων που σχετίζονται με τις ελεύθερες ρίζες.
Τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν τα κύτταρα από τις βλαβερές επιδράσεις των ελεύθερων ριζών, οι οποίες βλάπτουν τα κύτταρα και συμβάλλουν στην ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων και καρκίνου.
Το σώμα εκτίθεται σε ελεύθερες ρίζες και από περιβαλλοντικές εκθέσεις, όπως ο καπνός τσιγάρων,
η ατμοσφαιρική ρύπανση και η υπεριώδης ακτινοβολία από τον ήλιο και τα αντιοξειδωτικά μπορούν να προστατεύσουν τα κύτταρα από όλες αυτές τις βλαπτικές επιδράσεις
Εκτός από τις δραστηριότητές της ως αντιοξειδωτικό, η βιταμίνη Ε εμπλέκεται στην ανοσολογική λειτουργία,
στην κυτταρική σηματοδότηση,
στη ρύθμιση έκφρασης των γονιδίων και άλλες μεταβολικές διεργασίες.
Σε όλους τους παραπάνω τομείς η διατροφική βιταμίνη Ε συνεργάζεται με 
– τη διατροφική βιταμίνη C και
– το διατροφικό το σελήνιο.
Μπορεί να μην έχουμε καταφέρει να νικήσουμε το γήρας και ότι αυτό συνεπάγεται, μπορούμε όμως να κρατήσουμε τον εαυτό μας νέο και υγιή για περισσότερα χρόνια, προσθέτοντας καθημερινά στη διατροφή τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά.
Η φυσική ή διατροφική  βιταμίνη Ε υπάρχει σε οκτώ χημικές μορφές, αλφα-, βήτα-, γάμα- και δέλτα-τοκοφερόλη και άλφα-, β-, γ- και δ-τοκοτριενόλη, που έχουν ποικίλα επίπεδα βιολογικής δραστηριότητας.
Η αλφα- (ή α-) τοκοφερόλη είναι η μορφή που μέχρι τώρα αναγνωρίζεται ότι ικανοποιεί τις πολύπλοκες απαιτήσεις του ανθρώπινου οργανισμού, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως οι υπόλοιπες είναι υποδεέστερες ,απλά δεν έχει αναγνωριστεί ακόμα ο ρόλος τους, το μόνο που είναι βέβαιο είναι ότι μέσα στις τροφές δρουν συνεργιστικά.
Ανεπάρκεια βιταμίνης Ε
Η ανεπάρκεια της διατροφικής βιταμίνης Ε είναι σπάνια και δεν έχουν βρεθεί συμπτώματα ανεπάρκειας στους υγιείς ανθρώπους που λαμβάνουν βιταμίνη Ε από τη διατροφή τους.
Επειδή όμως η βιταμίνη Ε  είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη, η πεπτική οδός απαιτεί λιπαρά για την απορρόφησή της, έτσι άτομα με το σύνδρομο δυσαπορρόφησης  λίπους και τα άτομα που κάνουν εξαντλητικές δίαιτες και έχουν αποκλείσει από τη διατροφή τους όλα τα λίπη είναι πιθανό να έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης Ε.
Τα συμπτώματα ανεπάρκειας περιλαμβάνουν:
περιφερική νευροπάθεια,
αταξία και ανεπάρκεια βιταµίνης Ε (AVED)
μυοπάθεια σκελετικού μυός
αμφιβληστροειδοπάθεια, εκφυλισμός του αμφιβληστροειδούς που οδηγεί στην τύφλωση
εξασθένιση της ανοσοαπόκρισης
κακή μετάδοση των νευρικών παρορμήσεων,
μυϊκή αδυναμία.
Απουσία της alpha-tocopherol συμβαίνει και στη έλλειψη αταξίας και βιταμίνης Ε (AVED).
Η έλλειψη αταξίας και βιταμίνης Ε (AVED) είναι μια άλλη σπάνια κληρονομική διαταραχή στην οποία η πρωτεΐνη μεταφοράς alpha-tocopherol του ήπατος είναι ελαττωματική ή απουσιάζει.
Τα άτομα με AVED έχουν τόσο σοβαρή ανεπάρκεια βιταμίνης Ε που  αναπτύσσουν νευρική βλάβη και χάνουν την ικανότητα να περπατούν, εκτός εάν λαμβάνουν μεγάλες δόσεις συμπληρωματικής βιταμίνης Ε
Επίσης άτομα με νόσο του Crohn,
κυστική ίνωση ή αδυναμία εκκρίσεως χολής από το ήπαρ στην πεπτική οδό, μπορεί να εκδηλώσουν ανεπάρκεια βιταμίνης Ε.
Εκδήλωση ανεπάρκειας βιταμίνης Ε μπορεί να παρουσιάσουν και άτομα με τεκμηριωμένη λιποπρωτεϊναιμία, μια σπάνια κληρονομική διαταραχή που προκαλεί κακή απορρόφηση διατροφικού λίπους, τα οποία χρειάζονται τεράστιες δόσεις συμπληρωματικής βιταμίνης Ε
Επίσης αν υπάρχει έλλειψη διατροφικής βιταμίνης Ε παρατηρείται:
– μείωση της σεξουαλικής επιθυμίας
– προβλήματα αναπαραγωγής-υπογονιμότητα
– εμφάνιση κηλίδων στο δέρμα
– διαταραχές και βλάβες στο νευρικό,
κυκλοφορικό και αναπαραγωγικό σύστημα
– πρόβλημα στα ερυθροκύτταρα και αναιμία
Η βιταμίνη Ε και τα οφέλη της στην υγεία μας
Η διατροφική βιταμίνη Ε προάγει την υγεία μας καθώς προλαμβάνει και θεραπεύει κάποιες από τις πιο σοβαρές παθήσεις του οργανισμού μας. 
Οι μηχανισμοί με τους οποίους η βιταμίνη Ε μπορεί να προσφέρει αυτή την προστασία περιλαμβάνουν τη λειτουργία της ως ισχυρότατου αντιοξειδωτικού,
τον καθοριστικό της ρόλο στις αντιφλεγμονώδεις διεργασίες,
την αναστολή της συσσωμάτωσης των αιμοπεταλίων και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.
Οι πιο επικίνδυνες διαταραχές στις οποίες εμπλέκεται η βιταμίνη Ε όταν τα επίπεδά της είναι χαμηλά, είναι  οι καρδιακές παθήσεις,
ο καρκίνος,
η οφθαλμικές διαταραχές και η μειωμένη νοητική λειτουργία.
Στεφανιαία νόσος
Πολλές μελέτες παρατήρησης έχουν συσχετίσει χαμηλότερα ποσοστά καρδιακών παθήσεων με υψηλότερες δόσεις διατροφικής βιταμίνης Ε.
Σε πολλές μελέτες in vitro έχει παρατηρηθεί πως η διατροφική βιταμίνη Ε βοηθάει στην πρόληψη ή την καθυστέρηση της στεφανιαίας νόσου
 Η βιταμίνη Ε μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του σχηματισμού θρόμβων αίματος που πολλές φορές οδηγούν σε καρδιακή προσβολή ή φλεβική θρομβοεμβολή
Καρκίνος
Τα αντιοξειδωτικά θρεπτικά συστατικά, όπως η διατροφική βιταμίνη Ε, προστατεύουν τα κύτταρα του οργανισμού μας από τις επιζήμιες επιδράσεις των ελεύθερων ριζών, οι οποίες, εάν δεν ελεγχθούν, μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη του καρκίνου
Η διατροφική βιταμίνη Ε εμποδίζει τον σχηματισμό καρκινογόνων νιτροζαμινών που σχηματίζονται στο στομάχι από νιτρικά και νιτρώδη άλατα των επεξεργασμένων τροφίμων και προστατεύουν από τον καρκίνο ενισχύοντας την ανοσολογική λειτουργία
Η βιταμίνη Ε προσφέρει σημαντική προστασία έναντι του καρκίνου χάρη στις ισχυρές ανοσο-διεγερτικές της ιδιότητες, μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα με επαρκείς διατροφικές ποσότητες βιταμίνης Ε στο αίμα τους μειώνουν κατά 50% την ανάπτυξη μορφών καρκίνου όπως καρκίνο στην ουροδόχο κύστη και καρκίνο του προστάτη
Προστασία των ματιών μας
Η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και ο καταρράκτης είναι από τις πιο κοινές αιτίες της απώλειας όρασης στους ηλικιωμένους και πολλές φορές οι αιτίες τους είναι άγνωστες, αλλά οι σωρευτικές επιδράσεις του οξειδωτικού στρες έχουν θεωρηθεί ότι παίζουν ρόλο και οι αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως η διατροφική βιταμίνη Ε, προλαμβάνουν και θεραπεύουν τέτοιες καταστάσεις.
Γνωστική εξασθένηση
Η κατανάλωση διατροφικής βιταμίνης Ε έχει συσχετιστεί με μειωμένη νοητική εξασθένηση.
Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι τα υψηλά επίπεδα της διατροφικής βιταμίνης Ε καθυστερούν την εξέλιξη της νόσου του Alzheimer σε άτομα που έχουν διαγνωστεί με ήπια έως μέτρια νόσο.
Επίσης η διατροφική βιταμίνη Ε
– βοηθάει τα κύτταρα του οργανισμού να χρησιμοποιήσουν τη βιταμίνη Κ, η οποία έχει σχέση με την πήξη του αίματος
– αναζωογονεί και δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα
– ως ισχυρότατο αντιοξειδωτικό προστατεύει το κολλαγόνο από την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών προστατεύοντάς μας από ρυτίδες,
ξηρότητα και από την UV ακτινοβολία καθώς προστατεύει την επιδερμίδας μας περιορίζοντας τα ηλιακά εγκαύματα
– η βιταμίνης Ε ωφελεί τους καπνιστές
– η βιταμίνης Ε βοηθάει τις γυναίκες που υποφέρουν από προεμμηνορροϊκό σύνδρομο και είναι απαραίτητη στις γυναίκες που βρίσκονται σε εμμηνόπαυση ή σε εγκυμοσύνη
– η βιταμίνης Ε βοηθάει στην μετεγχειρητική επούλωση των πληγών
-η βιταμίνης Ε βοηθάει τα άτομα που υποφέρουν από κακή κυκλοφορία του αίματος,
κιρσούς και ευρυαγγείες.
Ως λιποδιαλυτή βιταμίνη η βιταμίνη Ε αποθηκεύεται στο σώμα για περαιτέρω χρήση, σε αντίθεση με τις υδατοδιαλυτές, οι οποίες δεν αποθηκεύονται.
Πηγές διατροφικής βιταμίνης Ε
Πολυάριθμα τρόφιμα μας προσφέρουν βιταμίνη Ε – όπως
– τα καρύδια,
– οι σπόροι και τα φυτικά έλαια- από τις καλύτερες πηγές άλφα-τοκοφερόλης
– τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και
– όλα τα φυτικά έλαια.
– δυό κουταλιές λιναρόσπορος
– μιά χούφτα καρύδια
– μια χούφτα φουντούκια
– μιά κουταλιά μέλι
– μιά κουταλιά σιτέλαιο και
– τρεις με τέσσερις κουταλιές ελαιόλαδο περιέχουν τόση βιταμίνη Ε όση χρειάζεται ένα υγιής οργανισμός για να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες του σε βιταμίνη Ε
Για να έχουμε και καλύτερη απορρόφηση δεν ξεχνάμε στα καθημερινά μας γεύματα να παίρνουμε και βιταμίνη C δηλαδή
πορτοκάλια,
μπρόκολο και διάφορα άλλα τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C
Και ας δούμε τώρα τα περισσότερα τρόφιμα που την περιέχουν:
η βιταμίνη Ε σαν λιποδιαλυτή που είναι βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες σε σχεδόν όλες τις λιπαρές τροφές με κυριότερη πηγή τα φυτικά έλαια όπως:
~ το ελαιόλαδο
~ το ηλιέλαιο
~ το σιτέλαιο
~ το σησαμέλαιο
~ το αραβοσιτέλαιο
~ το μουρουνέλαιο
~ το σογιέλαιο
~ το φύτρο του σταριού
στους ξηρούς καρπούς προσφέροντάς μας και τα ω-3 λιπαρά τους οξέα:
~ τα αμύγδαλα
~ τα καρύδια
~ τους ηλιόσπορους
~ το λιναρόσπορο-οι μεγάλες ποσότητες βιταμίνης Ε που περιέχει καθιστούν το λιναρόσπορο ένα ισχυρότατο αντιοξειδωτικό άκρως απαραίτητο στον οργανισμό
~ τα φουντούκια
~ τα φιστίκια
~ οι σπόροι και τα δημητριακά ολικής αλέσεως
~ το σιτάρι
~ τα φασόλια
~ τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά
~ το σπανάκι
~ το μπρόκολο
~ τα ακτινίδια
~ η ντομάτα
~ οι ελιές
~ το αβοκάντο
~ τα σπαράγγια
~ τα θαλασσινά
και στα βότανα όπως:
~ στην κολλιτσίδα – Αrctium lappa
~ στην εχινάτσεα – Echinacea purpurea
~ στο αγριοράδικο – Taraxacum officinale
~ στο νεροκάρδαμο- Nasturtium officinale
~ στο τριφύλλι ή Alfalfa – Medicago sativa L
~ στους καρπούς της τριανταφυλλιάς – Rose hips
~ στο σμέουρο ή φραμπουάζ – Rubus idaeus
~ στο σύμφυτο – Symphytum officinale
~ στη φτελιά – Ulmus rubra
~ στην αχιλλεία η χιλιόφυλλος ή αγριαψηθιά – Achillea millefolium

Όπως βλέπουμε ο κατάλογος είναι μεγάλος και θα ήταν κρίμα να υπάρχουν άτομα με μη επαρκείς ποσότητες βιταμίνης Ε στον οργανισμό τους.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

https://www.nap.edu/read/9810/chapter/8
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminE-HealthProfessional/
Vitamin E

Share: