Πίτουρα  – αλήθεια τι είναι τα πίτουρα;
και τι σχέση έχουν με τα “bran”;

Λοιπόν…
Τα πίτουρα είναι ένας συνδυασμός της αλευρώνης , του περικαρπίου και του φύτρου των σιτηρών , τα οποία διαχωρίζονται από το αλεύρι μετά το άλεσμα , όταν θέλουμε να πάρουμε άσπρο αλεύρι.
Είναι δηλ τα πίτουρα υποπροϊόν της άλεσης και συνήθως , μέχρι πριν κάποια χρόνια , τα χρησιμοποιούσαμε μόνο ως ζωοτροφή.
Αυτό άλλαξε όταν , κατόπιν ερευνών οι μελετητές παρατήρησαν την σπουδαιότητα για τον ανθρώπινο οργανισμό του πίτουρου και της ολικής άλεσης.
Παρατηρήθηκε πως:
– η αλευρώνη είναι πλούσια σε πρωτεΐνες , απαραίτητα λιπαρά οξέα, φώσφορο, μαγνήσιο, μαγγάνιο , σίδηρο.
Επίσης το σπουδαίο αυτό φυτοθρεπτικό συστατικό είναι σημαντική πηγή θειαμίνης ,
νιασίνης ,
ριβοφλαβίνης ,
χολίνης ,
βεταΐνης ,
φολικού οξέος ,
φαινολικών ενώσεων όπως  φαινολικά οξέα και πολύπλοκες φαινόλες , μεταξύ των οποίων και οι ισχυρότατες λιγνάνες με τις ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και δράσεις.
Εκτιμάται πως 100 gr αλευρώνης μπορούν να μας παρέχουν τις συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις των σπουδαίων αυτών βιταμινών.
– τα υποστρώματα του περικαρπίου , το εξωκάρπιο ,
το μεσοκάρπιο και το ενδοκάρπιο είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και
– το φύτρο είναι πλούσιο σε βιταμίνες και ένζυμα.
Έτσι στην ολική άλεση ο φλοιός μαζί με το φύτρο και το περικάρπιο αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της άλεσης και δεν διαχωρίζονται από το τελικό προϊόν , καθιστώντας
έτσι όλα τα προϊόντα της ολικής αλέσεως πλουσιότερα σε:
1) φυτικές ίνες
2) βιταμίνες όπως:
βιταμίνη Α
βιταμίνες του συμπλέγματος Β
βιταμίνη Ε
βιταμίνη C
3) ανόργανα θρεπτικά συστατικά όπως:
κάλιο
φώσφορο
σίδηρο
νάτριο
μαγνήσιο
ασβέστιο
χαλκό
ψευδάργυρο
μαγγάνιο
4) απαραίτητα λιπαρά οξέα
5) άμυλο και
6) πρωτεΐνες
Σε όλα τα παραπάνω στοιχεία παρατηρήθηκε έλλειψη από τον ανθρώπινο οργανισμό όταν οι άνθρωποι ξεκίνησαν να αφαιρούν τα πίτουρα  από τα σιτηρά τους κατά την επεξεργασία τους.
Όταν τα πίτουρα απομακρύνονται από τα άλευρα , αυτά χάνουν το μεγαλύτερο μέρος της θρεπτικής τους αξίας με αποτέλεσμα ένα πλούσιο σε θρεπτικές ουσίες προϊόν να αποτελεί πλέον ένα προϊόν πλούσιο μόνο σε κενές θερμίδες.
Τα πίτουρα βέβαια δεν πρέπει να συγχέονται με την ήρα – τα άχυρα – η οποία είναι ένα χονδροειδές φολιδωτό υλικό που περιβάλλει τον κόκκο αλλά
δεν αποτελεί μέρος του ίδιου του σπόρου.
Πίτουρα περιέχουν όλα τα σιτηρά όπως
το καλαμπόκι
το σιτάρι
η βρώμη
το ρύζι
το κριθάρι
το κεχρί και πολλά άλλα.
Χαρακτηριστικά οι επιστήμονες αναφέρουν ότι το μαύρο αναποφλοίωτο ρύζι , π.χ , το οποίο είναι η βασική τροφή για το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού έχει τη δυνατότητα να απαλύνει τις φλεγμονές που εμπλέκονται
– στην αλλεργία
– στο άσθμα και
σε άλλες παθήσεις.
Ο ερευνητής Mendel Friedman και οι συνεργάτες του επισημαίνουν ότι το πλήθος των ερευνών για το συγκεκριμένο θέμα έδειξαν ότι τα πιθανά οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση μαύρου πίτουρου ρυζιού είναι πάρα- πάρα πολλά.
Όταν τα πίτουρα απομακρύνεται κατά την επεξεργασία του καφέ ρυζιού για να πάρουμε το γνωστό μας άσπρο ρύζι οι θεραπευτικές ιδιότητες του ρυζιού εξασθενίζουν κατά πολύ
Τα πειράματα που έγιναν σε καλλιέργειες κυττάρων έδειξαν ότι το πίτουρο του ρυζιού κατέστειλε την απελευθέρωση της ισταμίνης , προστατεύοντας έτσι τον οργανισμό από τις φλεγμονές.
Γενικά τα ευρήματα δείχνουν τη δυνητική αξία του πίτουρου ως ένα ισχυρό αντιφλεγμονώδες και
αντιαλλεργικό συστατικό των τροφίμων και ενδεχομένως ως θεραπευτικό μέσο για τη θεραπεία και την πρόληψη ασθενειών που σχετίζονται με χρόνιες φλεγμονές.
Η δε επίδραση των αντιοξειδωτικών τους στον οργανισμό είναι άκρως ευεργετική.
Με λίγα λόγια τα πίτουρα είναι αναγκαία σε όλους μας και ειδικά σε ασθενείς με
– διαβήτη
– καρδιακές παθήσεις
– χοληστερίνη
– υψηλή πίεση του αίματος!
Τα πίτουρα βοηθούν στην έκκριση ινσουλίνης , 
ελέγχουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα ,
προλαβαίνουν και θεραπεύουν τη δυσκοιλιότητα ,
προλαβαίνουν και βοηθούν στη θεραπεία της παχυσαρκίας ,
προλαβαίνουν και θεραπεύουν τις αιμορροΐδες.
# . Απορροφούν μεγάλες ποσότητες τοξινών , τις οποίες οδηγούν έξω από τον οργανισμό , προστατεύοντας από αρκετούς τύπους καρκίνων.
#. Είναι απαραίτητα στη διατροφή των παιδιών καθώς περιέχουν μεγάλες ποσότητες ενέργειας.
– τα 100 gr πίτουρο σιταριού περιέχουν 216 kcal
– τα 100 gr πίτουρο βρώμης περιέχουν 246 kcal
– τα 100 gr πίτουρο ρυζιού περιέχουν 316 kcal
– τα 100 gr πίτουρο καλαμποκιού περιέχουν 224 kcal
#. Είναι απαραίτητα για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος καθώς περιέχουν υψηλές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β , οι οποίες βοηθούν στην επεξεργασία και μετατροπή σε ενέργεια
των λιπών
των πρωτεϊνών και
των υδατανθράκων , διαδικασία ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό μας.
tips – δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι μαζί με τα προϊόντα ολικής αλέσεως πρέπει να πίνουμε πολύ νερό και όταν ακούμε τη λέξη “bran” να ξέρουμε ότι δεν εννοούμε παρά τα γνωστά σε όλους μας πίτουρα

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia – botanologia.gr

αναφορές:
https://www.sciencedaily.com/releases/2010/10/101020121312.htm
http://astonjournals.com/manuscripts/Vol2011/LSMR-22_Vol2011.pdf

Share: