Ριζότο με κρεμμύδια,πράσα, κολοκύθια και άλλα λαχανικά

Ριζότο με λαχανικά, ένα πάνγευστο πιάτο – για να μας προσφέρει η τροφή μας θρέψη

Πολλές έρευνες έχουν επισημάνει πως οι ανθυγιεινές τροφές διαλύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα*-
και επειδή το ρύζι,
το κρεμμύδι και
η κολοκύθα** είναι τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας ας ετοιμάσουμε ένα πάνγευστο ριζότο με κολοκύθα και κρεμμύδια,
αλλά και
καρότο,
πράσο και τα απαραίτητα μπαχαρικά μας!
Και θα χρειαστούμε
200gr ρύζι κίτρινο– parboiled- έχουμε πολύ καλό ελληνικό κίτρινο ρύζι!
– 130gr κολοκύθα** κίτρινη καθαρισμένη κομμένη σε μικρούς κύβους,
– τρία μέτρια κρεμμύδια κομμένα σε ροδέλες,
– ένα καρότο κομμένο σε ροδέλες,
– ένα πράσο κομμένο σε ροδέλες,
– μία κόκκινη πιπεριά κομμένη σε χοντρά ραβδάκια-baton
– ένα λίτρο ζεστό ζωμό λαχανικών-αντί για ζωμό λαχανικών μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ζεστό νερό,
– γραβιέρα τριμμένη,
– χυμό λεμονιού,
– λάδι όσο πάρει,
– ένα κουταλάκι του γλυκού κουρκούμι,
– στη μύτη από το κουταλάκι μοσχοκάρυδο,
– αλάτι και
– πιπέρι
Και σε απλωτή, αναλόγου μεγέθους κατσαρόλα ζεσταίνουμε -προσοχή, δεν το καίμε-ελαφριά μπόλικο λάδι και σοτάρουμε:
– το κρεμμύδι,
– το πράσο,
– το καρότο
– την πιπεριά και
– την κολοκύθα μέχρι να μαλακώσουν, ανακατεύοντας συνεχώς!
Μόλις μαλακώσουν και πάρουν χρώμα ρίχνουμε το ρύζι συνεχίζοντας το ανακάτεμα μέχρι να γίνει διάφανο!
Αμέσως μετά,  με μια κουτάλα προσθέτουμε σιγά-σιγά (προσοχή στη θερμοκρασία,να είναι χαμηλή) το ζωμό συνεχίζοντας το ανακάτεμα!
Μόλις προσθέσουμε όλο το ζωμό μας προσθέτουμε αλάτι και μπαχαρικά,
χαμηλώνουμε στο πιο λίγο την θερμοκρασία, ανάλογα με την κουζίνα μας και σκεπάζουμε την κατσαρόλα.
Μαγειρεύουμε για δεκαπέντε λεπτά περίπου!
Αν στο ενδιάμεσο δούμε ότι το ρύζι μας πάει να στεγνώσει προσθέτουμε λίγο ζεστό νερό!
Μόλις είναι έτοιμο κατεβάζουμε από τη φωτιά και
σερβίρουμε σε βαθιά πιάτα πασπαλίζοντας με τριμμένη γραβιέρα,
ή αν δεν θέλουμε γραβιέρα, στύβουμε πάνω στα πιάτα μας φρέσκο λεμόνι!
Η διατροφική αξία του πιάτου μας:
Το πιάτο μας είναι πλούσιο σε:
ενέργεια,
βιταμίνη A
βιταμίνη C
βιταμίνη D
βιταμίνη Β5
βιταμίνη Β6
βιταμίνη Β1,
βιταμίνη Β2
βιταμίνη Β3,
βιταμίνη B9-φυλλικό οξύ
βιταμίνη Ε
πρωτεΐνες
σίδηρο
μαγνήσιο
ασβέστιο
φώσφορο
μαγγάνιο
κάλιο
ψευδάργυρο
ωμέγα-3 λιπαρά οξέα,
φυτικές ίνες,
φλαβονοειδή-ισχυρά αντιοξειδωτικά,
πολυφαινόλες-από τις μεγαλύτερες κατηγορίες φυτοθρεπτικών
Και από ιδιότητες το πιάτο μας έχει:
-αντιοξειδωτικές
-αντιφλεγμονώδεις
-αντιβακτηριδιακές
-αντικαρκινικές
-αντιπικτικές.
Το φαγητό μας πρέπει να μαγειρευτεί σε χαμηλή θερμοκρασία για να μην καταστρέψουμε τα ισχυρά θρεπτικά του συστατικά!
Αυτό είναι το ριζότο μας, ένα πλούσιο πιάτο που μπορούμε να το συνοδεύσουμε και κάποια σαλάτα εποχής και θα έχουμε ένα πλήρες γεύμα!
tips –
Η κολοκύθα ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των Cucurbitaceae, η οποία αποτελείται από περίπου 965 είδη σε περίπου 95 γένη
Ανάμεσά τους το καρπούζι,
το πεπόνι,
το αγγούρι,
το κολοκυθάκι και οι κολοκύθες.
Η διατροφική αξία των περισσοτέρων ειδών της οικογένειας αυτής είναι μεγάλη 
Oι νεαροί καρποί του φυτού κολοκύνθη – Cucurbita pepo είναι τα γνωστά μας κολοκυθάκια – Zucchini – , τα οποία είναι ελαφριά στη γεύση και ευέλικτα στη μαγειρική.
Πράγμα που σημαίνει ότι στην κουζίνα μας τα κολοκυθάκια μπορούν να μπουν σε αρκετά πιάτα – είτε να γίνουν δροσερή σαλάτα με ντρέσινγκ γιαουρτιού,
είτε ψητά στη σχάρα αλειμμένα με λάδι και σκόρδο.
Κλασική αξία, βέβαια, αποτελούν τα γεμιστά με ρύζι και μυρωδικά, ενώ τριμμένα δίνουν μια λαχταριστή γεύση στα ζυμαρικά μας και στα ριζότο.
Η φράση “κολοκύθια με τη ρίγανη” εννοεί τα ανόητα λόγια, επειδή τα κολοκύθια από μόνα τους είναι άνοστα για τους περισσότερους
Σε ένα κατοχικό του χρονογράφημα, μάλιστα, ο Κώστας Βάρναλης αποκαλεί το κολοκύθι “παρία των λαχανικών”, θέλοντας να υπενθυμίσει ότι, παρά την αξία που πήρε την περίοδο της Κατοχής, ήταν ένα χαμηλής αξίας λαχανικό πρωτύτερα.
Σήμερα πάντως πρωταγωνιστεί στην κουζίνα μας και δικαίως, καθώς οι ιδιότητές του και δράσεις είναι εξίσου σημαντικές με άλλων λαχανικών.
Έχει ανθελμινθικές,
καταπραϋντικές,
μαλακτικές,
διουρητικές,  και αντιεμετικές ιδιότητες.
Εξωτερικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κατάπλασμα του καρπού και των φύλλων για την επούλωση των εγκαυμάτων,
των κηλίδων,
των φακίδων και της ακμής.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

Η ανθυγιεινή διατροφή διαλύει το ανοσοποιητικό σύστημα
** αν δεν έχουμε κολοκύθα, γιατί δεν είναι η εποχή της χρησιμοποιούμε κολοκύθια
https://www.britannica.com/plant/zucchini
https://www.britannica.com/plant/Cucurbitales/Cucurbitaceae#ref992356

Share: