Τρεις ομάδες τροφίμων που πυροδοτούν τις φλεγμονές

Τρόφιμα που πυροδοτούν τις φλεγμονές

Αυτό που πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουν είναι πως , όπως υπάρχουν τροφές αντιφλεγμονώδεις έτσι
υπάρχουν και τροφές που προκαλούν φλεγμονές στο σώμα μας.

Φλεγμονή είναι η αντίδραση του οργανισμού μας απέναντι σε οποιοδήποτε αιτία του δημιουργεί πρόβλημα.
Ιοί,
βακτήρια,
μύκητες,
παράσιτα,
τραυματισμοί,
εγκαύματα,
δηλητηριάσεις,
αλλεργίες,
στρες,
τοξικά περιβάλλοντα και αμέσως ο οργανισμός μας αναπτύσσει την έμφυτη αμυντική του λειτουργία,τη φλεγμονή.
Όταν το ανοσοποιητικό μας εντοπίζει κάποιον από αυτούς τους κινδύνους, ενεργοποιεί συγκεκριμένες πρωτεΐνες , οι οποίες θα προστατεύσουν τα κύτταρα και τους ιστούς μας.
Και είναι εύκολα κατανοητό πως υπό φυσιολογικές συνθήκες, η φλεγμονώδης αντίδραση του οργανισμού μας είναι ευεργετική.
Υπάρχουν όμως και φλεγμονές , οι οποίες είναι καταστροφικές για τον οργανισμό μας.
Σε αυτές τις φλεγμονές το ανοσοποιητικό μας σύστημα προκαλεί μια φλεγμονώδη αντίδραση, ακόμα και όταν δεν υπάρχουν απειλές και τότε έχουμε τις  αυτοάνοσες ασθένειες – το ανοσοποιητικό μας σύστημα  προκαλεί βλάβη στους δικούς του ιστούς και έχουμε ένα φάσμα προβλημάτων υγείας , όπως
ακμή ,
κοιλιοκάκη ,
φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου ,
παραρρινοκολπίτιδα ,
άσθμα ,
ρευματοειδής αρθρίτιδα ,
περιοδοντίτιδα ,
διάμεση κυστίτιδα ,
καρκίνο ,
νόσο του Parkinson ,
νόσο του Alzheimer ,
ελκώδης κολίτιδα και διάφορες άλλες ανισορροπίες του οργανισμού μας!
Αυτό που πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουν είναι πως σε αυτή την αντίδραση του ανοσοποιητικού μας συμβάλουν και πάρα πολλές τροφές της καθημερινής μας διατροφής.
Όπως υπάρχουν τροφές αντιφλεγμονώδεις έτσι υπάρχουν και τροφές που προκαλούν φλεγμονές στο σώμα μας.
Οι τρεις ομάδες τροφίμων που πυροδοτούν τις φλεγμονές και
τις οποίες πρέπει να αποφεύγουμε εάν θέλουμε να μην οδηγήσουμε το ανοσοποιητικό μας σε λάθος αντίδραση είναι:
1.- trans λιπαρά οξέα – trans fatty acid
Τα trans-λιπαρά οξέα οδηγούν , επιβεβαιωμένα , σε ανεπιθύμητες φλεγμονές!
Οι μελέτες που το επιβεβαιώνουν πολλές.
-μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2004 στην  American Journal of Clinical Nutrition αναφέρει ότι τα trans-λιπαρά οξέα προκαλούν φλεγμονές στο σώμα.
-μια μελέτη του 2005 που δημοσιεύθηκε στην Journal of Nutrition αναφέρει ότι τα trans-λιπαρά οξέα αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων επηρεάζοντας τις ενδοθηλιακές λειτουργίες
και
το 2011, μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Lipid Research συνδέει και αυτή τα trans-λίπη με τη φλεγμονή.
Έλληνες και ξένοι επιστήμονες συμφωνούν ότι τα- πολύ βλαβερά- υδρογονωμένα φυτικά έλαια πρέπει να εξαφανιστούν από το τραπέζι μας και από τη διατροφή μας.
Τα λιπαρά αυτά περιέχονται σε πολλές μαργαρίνες, αλλά και σε πολλά άλλα προϊόντα όπως:
σε κέικ ,
σε μπισκότα ,
σε γλυκά ,
σε πίτες ,
σε πολλά κρέατα ,
σε όλες σχεδόν τις μαργαρίνες ,
σε διάφορα σνακ αλλά και
σε τροφές που πωλούνται στα ταχυφαγεία.
Παράγονται κατά τη μετατροπή του υγρού φυτικού ελαίου σε στερεό λίπος με χρήση υψηλών θερμοκρασιών δηλαδή κατά
την υδρογόνωση , ο ρόλος της οποίας είναι η επιμήκυνση του χρόνου ζωής του προϊόντος και να καταστεί αυτό φτηνό.
Οι ειδικοί της Ιατρικής Σχολής και της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ εκτιμούν ότι ακόμη και
η μείωση κατά 1% της κατανάλωσης αυτών των λιπαρών- ως ποσοστό των συνολικών καθημερινών θερμίδων θα απέτρεπε 11.000 εμφράγματα και θα έσωζε 7.000 ζωές ετησίως σε μιά χώρα σαν την Αγγλία.
Η κατανάλωση τρανς λιπαρών στις αναπτυγμένες χώρες κυμαίνεται στο 2%-4% της συνολικής πρόσληψης θερμίδων.
2.- ραφιναρισμένοι υδατάνθρακες
οι φυτικές ίνες , τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά όπως
βιταμίνες,
μεταλλικά στοιχεία και
ένζυμα,κατά την επεξεργασία των υδατανθράκων έχουν χαθεί και μας έχουν προκύψει οι εξευγενισμένοι υδατάνθρακες.
Οι εξευγενισμένοι υδατάνθρακες χωνεύονται πολύ γρήγορα και έτσι αυξάνονται τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και 
αυτό, με τη σειρά του οδηγεί σε φλεγμονές.
Μελέτες που το επιβεβαιώνουν:
Το 2014, μια ομάδα εμπειρογνωμόνων δημοσίευσε μια μελέτη στους Mediators of Inflammation και
αναφέρει ότι η κατανάλωση εξευγενισμένων υδατανθράκων σε υπερβολική ποσότητα αυξάνει τον κίνδυνο φλεγμονών.
Το 2010 μελέτη που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Clinical Nutrition αναφέρει ότι οι ηλικιωμένοι ενήλικες, οι οποίοι κατανάλωναν υψηλά γλυκαιμικά τρόφιμα, είχαν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν φλεγμονές.
Στους εξευγενισμένους υδατάνθρακες έχουμε:
το λευκό ψωμί,
το άσπρο ρύζι,
τα λευκά ζυμαρικά
3.-επεξεργασμένη ζάχαρη
Είτε μας αρέσει είτε όχι , η τυποποιημένη ζάχαρη , όπου και αν υπάρχει προκαλεί φλεγμονές
Αναψυκτικά ,
χυμοί φρούτων ,
προπαρασκευασμένα φαγητά ,
λευκό αλεύρι , όλα μα όλα περιέχουν ζάχαρη , γιατί η ζάχαρη δεν βρίσκεται μόνο στα γλυκά.
Ας πούμε όχι στη ζάχαρη και ας την αντικαταστήσουμε με γλυκαντικά χωρίς χημική επεξεργασία!

Ας πούμε λοιπόν -όχι στις τροφές που πυροδοτούν τις φλεγμονές στον οργανισμό μας για να μας βοηθήσουμε , για να βοηθήσουμε το ανασοποιητικό μας , για να προστατευτούμε από τις αυτονάνοσες ασθένειες , για να έχουμε ενέργεια και ευζωία.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

Ας θυμηθούμε:
Επεξεργασμένα τρόφιμα – Γιατί επιμένουν να λένε όχι σε αυτά πολλοί ογκολόγοι.
πηγές και αναφορές:
https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/fats/trans-fat
https://www.who.int/nutrition/topics/trans_fatty_acids/en/
who.int
http://www.jlr.org/lens/jlr/52/10/1821
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15447916
www.ncbi.nlm.nih.gov/

Share: