Το φως του ήλιου και η βιταμίνη D : Οι πολύτιμοι σύμμαχοι της υγείας μας

Το φως του ήλιου και η βιταμίνη D

Μελέτη επιβεβαιώνει ότι η βιταμίνη D προστατεύει από κρυολογήματα και γρίπη.
Μια νέα παγκόσμια συνεργατική μελέτη επιβεβαίωσε ότι η βιταμίνης D μπορεί να μας προστατέψει από οξείες αναπνευστικές λοιμώξεις.
Η μελέτη, είναι μια μετα-ανάλυση 25 τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών, στις οποίες είχαν πάρει μέρος περισσότερα από 11.000 δημοσιεύθηκε στο The BMJ.
“Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι η βιταμίνη D είναι κρίσιμη για την υγεία των οστών και των μυών”, δήλωσε ο Carlos Camargo του Τμήματος Επείγουσας Ιατρικής στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης (MGH), συγγραφέας της μελέτης.
“Η ανάλυσή μας όμως διαπίστωσε ότι βοηθά το σώμα να καταπολεμήσει και την οξεία αναπνευστική λοίμωξη, η οποία είναι υπεύθυνη για εκατομμύρια θανάτους παγκοσμίως κάθε χρόνο.”

Μέρα με την μέρα όλο και πληθαίνουν οι έρευνες οι οποίες αποδεικνύουν τα τεράστια οφέλη του ηλιακού φωτός και κατ επέκταση της βιταμίνης D για την υγεία μας.
Και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν ερευνητές με επικεφαλής τον διακεκριμένο δερματολόγο Richard Weller “Υπάρχει μείωση των καρδιαγγειακών παθήσεων και των θανάτων από όλες τις αιτίες με αυξημένη έκθεση στον ήλιο.
Φαίνεται ότι το φως του ήλιου αλλάζει τον τρόπο που συμπεριφέρονται τα γονίδιά μας.
Επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Cambridge έδειξαν ότι η έκφραση του 28% των γονιδίων αλλάζει, ανάλογα με την εποχή”.
Ο Richard Weller,είναι ενθουσιώδης υποστηρικτής των θετικών επιπτώσεων του ηλιακού φωτός στην υγεία μας και σε εργαστηριακές μελέτες του δείχνει πως το ηλιακό φως διαστέλλει τις αρτηρίες και μειώνει την αρτηριακή πίεση που επακόλουθο είναι η καλή καρδιακή μας υγεία.
Όσον αφορά τη βιταμίνη D, επιβεβαιώνει και αυτός πως όσο πιο υψηλά είναι τα επίπεδά της, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες για καρδιακές παθήσεις και καρκίνους.
Αποσαφηνίζει όμως, πως ναι υπάρχει σωρεία δεδομένων που υποδηλώνουν ότι η βιταμίνη D κάνει καλό στον οργανισμό μας αλλά πάντα μιλάμε για τη βιταμίνη D που αποτελεί δείκτη για την έκθεση μας στον ήλιο.
Έτσι, σύμφωνα με τους ερευνητές, η σημαντικότερη αλλαγή που μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την υγεία μας είναι να εκθέτουμε όλο μας το σώμα δέκα με δεκαπέντε λεπτά την ημέρα στο φως του ήλιου!
Διότι η τακτική των τελευταίων χρόνων να αποφεύγουμε συνειδητά τον ήλιο και να χρησιμοποιούμε κάθε στιγμή που βγαίνουμε από το σπίτι αντηλιακά, όλο αυτό το διάστημα η ανθρωπότητα μείωνε σταθερά τα επίπεδα της βιταμίνης D στον οργανισμό της, της  πιο ισχυρής ορμόνης που φτιάχνεται μέσα στο σώμα μας.
Η καλύτερη πηγή για την αύξηση της βιταμίνης D, της βιταμίνης του ήλιου,  είναι ο ήλιος.
Δέκα με είκοσι λεπτά έκθεσης στον ήλιο, χωρίς αντηλιακό, αρκούν ώστε το σώμα μας να παράγει 10.000 με 20.000 IU και βέβαια όσο πιο σκούρο το δέρμα μας τόσο περισσότερο χρόνο στον ήλιο χρειάζεται!
Μετά τα δεκαπέντε λεπτά φοράμε καπέλο και όχι στον ήλιο το μεσημέρι – νομίζω ότι αυτό το γνωρίζουμε όλοι.
Ας τα έχουμε στα υπόψιν όλα αυτά τώρα που έρχεται το καλοκαίρι μας, γιατί
ενώ η Ελλάδα είναι μία χώρα που λούζεται από τον ήλιο η έκθεση -όλων ημών που ζούμε στις πόλεις -σε αυτόν είναι ανεπαρκής.
Η ανεπάρκεια αυτή, σε συνδυασμό με την αλόγιστη χρήση τόσων αντηλιακών και τη συνεχιζόμενη μόλυνση του περιβάλλοντος, επιδρούν αρνητικά στον σχηματισμό της βιταμίνης D από το δέρμα μας.
Κανείς μας -πρέπει να το καταλάβουμε αυτό – δεν αρρωσταίνει έτσι ξαφνικά ενώ είναι υγιής.
Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια από την πλευρά μας και χρόνια πολλά για να καταφέρουμε να καταστρέψουμε την υγεία μας.
Η επιδείνωση της υγείας μας και η επιβάρυνσή της γίνεται βαθμιαία,
μέρα με την μέρα,
χρόνο με τον χρόνο και πολλές φορές από γενιά σε γενιά, από συνήθειες και παράγοντες που όλο και μας απομακρύνουν από τον φυσιολογικό τρόπο ζωής και από την καταστροφή πολλών συστατικών που χρειάζεται ο οργανισμός μας για την εύρυθμη λειτουργία του.
Έχει παρατηρηθεί, σε μελέτες πως σε οικογένειες με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D υπάρχει ιστορικό αυτοάνοσων.   
Έτσι για την αποκατάστασή της καταλαβαίνουμε ότι και πάλι,
στιγμή τη στιγμή,
μέρα με την μέρα και
χρόνο με τον χρόνο θα επανεισάγουμε τον φυσιολογικό τρόπο ζωής στην καθημερινότητά μας, θα προσπαθήσουμε να αναπληρώσουμε την ανεπάρκεια βιταμινών και άλλων συστατικών που λείπουν από τον οργανισμό μας, με απώτερο σκοπό και στόχο την αποκατάσταση της υγείας μας και πάλι.
Και ο ήλιος έρχεται σε βοήθειά μας – έτσι και αλλιώς ήταν και είναι ο ζωοδότης.
Και οι επιστήμονες δεν σταματούν να επισημαίνουν:
Η μη επαρκής έκθεση στον ήλιο είναι καταστροφική για τον οργανισμό μας επισημαίνουν ερευνητές από τα πανεπιστήμια του Harvard και του UCLA και
σύμφωνα με τον Robert Heaney Καθ. Ιατρικής Univ. Creighton Nebraska USA, από τους πρωτοπόρους στην έρευνα σχετικά με τη βιταμίνη D, “η ιατρική μπαίνει πια στην μετά-βιταμίνης D εποχή”, όπως ήδη έχει μπει και στην εποχή της αντοχής των βακτηρίων στα αντιβιοτικά.
Ο δε Richard Weller θεωρεί ότι η αποφυγή του ήλιου ή η συνεχής χρήση αντηλιακών μπορεί να είναι ένας νέος παράγοντας κινδύνου ακόμα και για καρδιακή νόσο.
– Η έκθεση του οργανισμού μας στον ήλιο, αυτή καθ΄αυτή, και η ακολουθούμενη παραγωγή βιταμίνης D ρυθμίζει την ποσότητα της μελατονίνης, και η διαταραχή των επιπέδων μελατονίνης συνδέεται με την κατάθλιψη, τη νόσο Αλτσχάιμερ και τη νόσο Πάρκινσον.
– Η έκθεση του οργανισμού μας στον ήλιο, απελευθερώσει περισσότερη ντοπαμίνη κι αυτό εμποδίζει την εμφάνιση της μυωπίας,
– Η έκθεση του οργανισμού μας στον ήλιο, αυξάνει τη λίμπιντο, καθώς τις εποχές με μεγάλη ηλιοφάνεια, όπως ο Αύγουστος,  τα επίπεδα της ορμόνης τεστοστερόνη είναι πολύ μεγαλύτερα από τις εποχές χωρίς ήλιο,
– Η έκθεση του οργανισμού μας στον ήλιο, καταστέλλει την ανάπτυξη της παχυσαρκίας και τα συμπτώματα του διαβήτη τύπου 2.
– Η έκθεση του οργανισμού μας στον ήλιο, μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.
– Η έκθεση του οργανισμού μας στον ήλιο, ενισχύει και ανεβάζει τα επίπεδα της «ορμόνης της χαράς», όπως αποκαλείται η σεροτονίνη, αυξάνει τα ποσοστά των ενδορφινών στον οργανισμό, κάνοντάς μας να αισθανόμαστε αισιοδοξία κι ευεξία, μειώνοντας παράλληλα κατά πολύ τα συμπτώματα της κατάθλιψης και βέβαια δεν ξεχνάμε το ζωτικό ρόλο του ήλιου και της βιταμίνης D στο σκελετικό και αμυντικό μας σύστημα.
– Η βιταμίνη D έχει την ικανότητα να εναποθέτει το ασβέστιο στα οστά μας εξασφαλίζοντας τη σωστή ανάπτυξή τους -κτίζει τα οστά μας- την εύρυθμη λειτουργία τους, ενώ παράλληλα μας ανακουφίζει από τυχόν μυοσκελετικούς πόνους και προβλήματα των αρθρώσεων -μην ξεχνάμε ότι η ραχίτιδα των παιδιών έχει άμεση σχέση με την έλλειψη βιταμίνης D
– Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου-έστω και αν έχουμε επάρκεια ασβεστίου αν δεν υπάρχει επάρκεια βιταμίνης D αυτό δεν μπορεί να απορροφηθεί-και του φωσφόρου.
– Η επάρκεια βιταμίνης D και ασβεστίου ενισχύει την αντοχή των οστών μας και να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης οστεοπόρωσης.
– Η βιταμίνη D προστατεύει το δέρμα μας από ατοπική δερματίτιδα
– Η βιταμίνη D μειώνει τη φλεγμονή, βελτιώνει την ανοσία και καταπολεμά τα αυτοάνοσα
– Η βιταμίνη D μειώνει την απώλεια μαλλιών
– Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη ώστε να μπορέσουν τα κύτταρα του οργανισμού μας να έχουν πρόσβαση στο DNA,
– Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος.
– Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D επιδεινώνουν την ινομυαλγία
– H ανεπάρκεια της βιταμίνης D σε ενήλικες σχετίζεται με περιπτώσεις γνωστικής δυσλειτουργίας – το συμπέρασμα εξήχθη από μελέτες, μεταξύ των οποίων και μια μελέτη από το Wake Forest Baptist Medical Center που έχει δημοσιευτεί στο περιοδικό της Αμερικανικής Γηριατρικής Εταιρείας, η οποία ενίσχυσε την υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με το θέμα.
Στη μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές της Ιατρική Σχολή Peninsula του Exeter, του Πανεπιστήμιου του Cambridge και του Πανεπιστημίου του Michigan, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Γηριατρικής Ψυχολογίας – Journal of Geriatric Psychology – αναφέρεται πως ενήλικες με χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα, έφεραν χαμηλότερο σκορ στα τεστ μνήμης,
προσοχής και προσανατολισμού στο χώρο και το χρόνο.
Επίσης μελέτες έχουν δείξει ότι οι ασθενείς με άνοια τείνουν να έχουν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D από τους γνωστικά υγιείς συνομηλίκους τους.
Και ενώ ήταν εδώ και καιρό γνωστό στους επιστήμονες ότι η βιταμίνη D χτίζει και διατηρεί υγιή τα οστά και τα δόντια μας, μόλις τα τελευταία χρόνια  έχουν αρχίσει να διερευνούν το ρόλο που διαδραματίζει στη γνωστική υγεία.
Η συγκεκριμένη έρευνα έχει επιβεβαίωσε, και αυτή, πως  η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος,
την πρόληψη των αυτοάνοσων διαταραχών, του καρκίνου και άλλων χρόνιων ασθενειών.
Στην ουσία η βιταμίνη D είναι μία ορμόνη που έχει άμεση δράση στα γονίδιά μας και φαίνεται ότι είναι το κλειδί για την ενεργοποίηση της πληροφορίας.
Η καλύτερη λοιπόν πηγή της βιταμίνης D είναι ο ήλιος και ας μην ξεχνάμε ότι το 90% της βιταμίνης D που παράγεται μέσα στο σώμα μας είναι αποτέλεσμα της έκθεσής μας στον ήλιο.
Ας μην παραμελούμε λοιπόν να εκθέτουμε το σώμα μας -με όσο το δυνατόν λιγότερα ρούχα να το καλύπτουν-στα χάδια του ήλιου- η χώρα μας έχει άφθονο- με προσοχή πάντα να μην καούμε
και
“τον χειμώνα θα δεις την διαφορά παιδάκι μου” όπως χαρακτηριστικά έλεγαν και οι γιαγιάδες μας τους προηγούμενους αιώνες!

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

αναφορές
news.harvard.edu
http://osteoporosis.creighton.edu/bio_faculty/dr_heaney.htm
https://vitamindwiki.com/VitaminDWiki
https://www.foxnews.com/opinion/former-cdc-chief-tom-frieden-coronavirus-risk-may-be-reduced-with-vitamin-d
https://www.research.ed.ac.uk/portal/en/persons/richard-weller(b59ff560-1756-497d-81d8-ab17082a4f5b).html
βιταμίνη D
https://news.harvard.edu/gazette/?s=vitamin+D
ncbi.nlm.nih.gov
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-08/uoc–ssm082107.php
https://medium.com/@ra.hobday/coronavirus-and-the-sun-a-lesson-from-the-1918-influenza-pandemic-509151dc8065
https://www.vitamindsociety.org/
https://newsroom.wakehealth.edu/News-Releases/2014/04/Study-Examines-Vitamin-D-Deficiency-and-Cognition-Relationship
https://www.naturalnews.com/044835_vitamin_D_intelligence_cognitive_function.html#ixzz2zn39l6Oz

Share: