Σπανάκι – Η συχνή κατανάλωσή του βοηθάει στην αύξηση της μυϊκής μάζας

Γιατί το σπανάκι μας κάνει δυνατούς;
Γιατί τα νιτρικά άλατα που περιέχει το σπανάκι και πολλά άλλα πράσινα λαχανικά έχουν μια ισχυρή επίδραση στη μυϊκή δύναμη επιβεβαιώνει μία σουηδική επιστημονική έρευνα.
Η έρευνα έρχεται να μας υπενθυμίσει πως όλα τα ιχνοστοιχεία που περιέχουν τα βότανα και τα λαχανικά έχουν θρεπτική αξία.
Οι ερευνητές του Τμήματος Φυσιολογίας και Φαρμακολογίας – Physiology and Pharmacology – του έγκριτου Karolinska Institutet της Στοκχόλμης με επικεφαλής τους:
Andrés Hernández
Eddie Weitzberg και
Tomas A. Schiffer , πριν κάποια χρόνια , διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση 300 gr σπανακιού καθημερινά ή δύο έως τρία παντζάρια βοηθάει στην αύξηση της μυϊκής μάζας.
Κάτι σαν τον Ποπάυ δηλαδή , το διάσημο ήρωα των καρτούν που φαίνεται πως σωστά έτρωγε μανιωδώς σπανάκι για να μεγαλώσουν οι μύες του.
Τον Ποπάυ όπως είναι γνωστό εφηύρε η Ένωση Σπανακοπαραγωγών ΗΠΑ τη δεκαετία του ΄30 όταν διοργάνωνε τη διαφημιστική της καμπάνια.
Ο Ποπάυ πρωταγωνίστησε σε διαφήμιση της Ένωσης για την προώθηση του λαχανικού αυτού και από τότε ο ναυτικός Ποπάυ έγινε ο δημοφιλής ήρωας των καρτούν , καθώς
το κοινό τον «αγάπησε» και έτσι έγινε σειρά κινουμένων σχεδίων, περιοδικό κ.ά
Και γιατί το σπανάκι βοηθά στην αύξηση της μυϊκής μάζας;
Επειδή ένα χημικό συστατικό που βρίσκεται στα πράσινα φύλλα του αυξάνει τις «αποθήκες» ενέργειας του κυττάρου – τα μιτοχόνδρια – καθιστώντας έτσι το σώμα πιο δυνατό.
Το χημικό συστατικό το οποίο αποτελεί τη «δύναμη» του σπανακιού είναι τα νιτρικά άλατα που περιέχει σε αφθονία.
“Είναι σαν να βάζει κανείς ένα βελτιωτικό καυσίμου στους μύες και να τους κάνει να αναπτύσσονται πιο ομαλά και αποδοτικά”, ανέφερε ο καθηγητής Eddie Weitzberg.
Στο πλαίσιο των ερευνών οι ειδικοί έδιναν καθημερινά σπανάκι σε εθελοντές για τρεις μέρες.
Στην αρχή και στο τέλος του πειράματος οι εθελοντές έκαναν έντονη άσκηση σε ένα ποδήλατο γυμναστικής ενώ
ταυτόχρονα μετρούσαν τα επίπεδα οξυγόνου στο αίμα.
Διαπιστώθηκε ότι χάρη στα νιτρικά άλατα οι εθελοντές χρειάζονταν 3% έως 5% λιγότερη ενέργεια για να παράγουν το ίδιο αποτέλεσμα , επειδή οι μυς τους λειτουργούσαν πιο αποτελεσματικά.
Οι επιστήμονες διευκρίνισαν ότι η μυϊκή βελτίωση δεν αφορά τόσο τις ομάδες μυών που χρησιμοποιούνται για μέτρια άσκηση κι αντοχή, όσο αυτές που εμπλέκονται στη δύναμη και στις πιο έντονες ασκήσεις.
Όσον αφορά τον εμπλεκόμενο βιολογικό μηχανισμό – σύμφωνα πάντα με τους ερευνητές – τα νιτρικά άλατα αυξάνουν την ποσότητα δύο πρωτεϊνών που υπάρχουν εκ φύσεως στους μύες και οι οποίες χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση και απελευθέρωση ασβεστίου , ενός χημικού στοιχείου που είναι ζωτικό για τη σύσπαση των μυών.
Όσο αυξάνουν οι εν λόγω πρωτεΐνες τόσο περισσότερο ασβέστιο απελευθερώνεται μέσα στους μύες και κατά συνέπεια αυτοί μπορούν να συσπαστούν πιο έντονα , γεγονός που προσφέρει μεγαλύτερη δύναμη για την άρση βαρών ή το σπριντ σ’ ένα αγώνα ταχύτητας.
Παράλληλα όμως αυξάνει και η μυϊκή αντοχή γιατί όταν οι μύες είναι ισχυρότεροι δεν χρειάζεται να συσπώνται με την ίδια συχνότητα και άρα κουράζονται λιγότερο.
Οι ερευνητές ανέφεραν ότι το σπανάκι και τα άλλα λαχανικά που περιέχουν νιτρικά άλατα  είναι ωφέλιμα όχι μόνο σε όσους αθλούνται ή γυμνάζονται εντατικά αλλά και σε κάθε άνθρωπο που
~ έχει μυϊκή αδυναμία
~ πάσχει από μυϊκές ασθένειες ή
~ από μυϊκή εξασθένηση λόγω γήρατος
Επιπλέον, οι Σουηδοί ερευνητές έδειξαν ότι η διατροφή με νιτρικά άλατα αυξάνει το επίπεδο του νιτρικού οξέος στο σώμα με τη βοήθεια “φιλικών” βακτηρίων και το νιτρικό οξύ είναι ωφέλιμο επειδή:
~ ανοίγει τις αρτηρίες
~ μειώνει την πίεση του αίματος και
~ βελτιώνει την κυκλοφορία του.
“Από τη διατροφική προοπτική η μελέτη μας είναι ενδιαφέρουσα επειδή η ποσότητα νιτρικών που επηρέασε τη μυϊκή δύναμη ήταν σχετικά χαμηλή”, λέει ο dr Andrés Hernández , ερευνητής στο Τμήμα Φυσιολογίας και Φαρμακολογίας.
“Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να αποκτήσουμε την απαιτούμενη μυική μάζα τρώγοντας πολύ περισσότερα χόρτα και υιοθετώντας  χορτοφαγική δίαιτα , καθώς τα νιτρικά άλατα απαντώνται σε πολλά φυλλώδη λαχανικά , ειδικά στο σπανάκι , στο χυμό των παντζαριών , στα μαρούλια , στις πιπεριές”
Η μελέτη εποπτεύτηκε από τον καθηγητή Håkan Westerblad στο τμήμα Φυσιολογίας και Φαρμακολογίας – Physiology and Pharmacology – και χρηματοδοτήθηκε από το Σουηδικό Συμβούλιο Έρευνας, το Σουηδικό Εθνικό Κέντρο Έρευνας στον Αθλητισμό, το Σύνδεσμο française contre les myopathies, τη Γαλλική Ένωση κατά των Μυοπαθειών και το Εθνικό Ινστιτούτο για την αρθρίτιδα και τις μυοσκελετικές και δερματικές νόσους (NIAMS).

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

πηγές και αναφορές:
https://news.ki.se/solved-at-last-why-spinach-makes-us-strong?_ga=2.157027643.1427268708.1574360922-828433257.1574092749#heading-1
https://news.cision.com/karolinska-institutet/r/solved-at-last—why-spinach-makes-us-strong,c9275910
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22687611?otool=karolib&tool=karolinska
Γιατί το σπανάκι μας κάνει δυνατούς;
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325661.php#1
Γιατί το σπανάκι μας κάνει δυνατούς
https://phys.org/news/2011-02-efficient-muscles-spinach.html
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/02/110201122226.htm
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150916162117.htm
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150302105017.htm
νιτρικά άλατα
https://staff.ki.se/people/eddwei
https://www.enrichgifts.com/Eat-your-spinach-s/340.htm
https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/8296122/Popeye-was-right-spinach-really-does-boost-your-muscles.html
http://www.healthymuslim.com/print.cfm?kuonm

Share: