Ψητά κολοκυθάκια με λιωμένο σκόρδο και μυρωδικά και η διατροφική τους αξία

Ψητά κολοκυθάκια με λιωμένο σκόρδο και μυρωδικά – ένα πιάτο με υψηλή διατροφική αξία

Τα κολοκυθάκια είναι κατ’ εξοχήν καλοκαιρινό λαχανικό , και αποτελούν τη βάση για πολλά-πολλά σπιτικά φαγητά.
Είναι πολύτιμος σύμμαχος της καθημερινής μας διατροφής , καθώς τα φυτοθρεπτικά συστατικά που περιέχουν μπορεί να μην είναι πολλά , αλλά είναι άκρως απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας ,
για αυτό ας δούμε μια συνταγή που μπορούμε να ετοιμάζουμε κάθε φορά που θέλουμε ένα γευστικό ,
γρήγορο ,
ελαφρύ αλλά θρεπτικό πιάτο.
Ψητά κολοκυθάκια με λιωμένο σκόρδο,μυρωδικά και για να εμπλουτίσουμε τη γεύση τους θα το συνοδεύσουμε με ένα γευστικότατο γιαούρτι με δυόσμο.
Θα χρειαστούμε:
– Τέσσερα με πέντε κολοκυθάκια μετρίου μεγέθους
– Λάδι για να λαδώσουμε τα κολοκυθάκια
– Θαλασσινό αλάτι ,κατά βούληση
– Πιπέρι άσπρο και μαύρο , κατά βούληση
– Σκόρδο , λιωμένο , κατά βούληση
– Μυρωδικά , ότι μας αρέσει – ξερό δενδρολίβανο , βασιλικό , ρίγανη , θυμάρι , μαϊντανό
Και
Κόβουμε τις άκρες από τα κολοκύθια και μετά τα κόβουμε κατά μήκος.
Αν τα κολοκύθια μας είναι μεγάλου μεγέθους , τα κόβουμε και στη μέση , για να μην είναι πολύ μακριά
Σε ένα μπολ έχουμε βάλει το λάδι μας και βουτάμε ένα-ένα τα κολοκυθάκια μας τα οποία στη συνέχεια τοποθετούμε σε ένα ταψί αναλόγου μεγέθους που έχουμε στρώσει λαδόκολλα.
Αφού τοποθετήσουμε όλα τα κολοκυθάκια μας στο ταψί αλατοπιπερώνουμε και προσθέτουμε το σκόρδο με τα μυρωδικά που προτάσσει η φαντασία μας και οι γευστικές μας επιθυμίες.
Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 230ο C στον αέρα.
Ψήνουμε τα κολοκυθάκια μέχρι να πάρουν το χρυσοκίτρινο καφέ χρώμα μας και να γίνουν τραγανά, για 25 με 30 λεπτά ή ανάλογα με την κουζίνα μας.
Αν δούμε ότι χρειάζονται γύρισμα , τα γυρίζουμε.
Τα σερβίρουμε με ένα υπέροχο άρτυμα γιαουρτιού που ετοιμάζουμε με γιαούρτι ,
ψιλοτριμμένο δυόσμο και ελάχιστο μέλι σε αναλογία:
– 200 γρ. γιαούρτι
– μιά κουταλιά της σούπας ψιλοτριμμένο δυόσμο
– μισό κουταλάκι του γλυκού μέλι
– ελάχιστο θαλασσινό αλάτι
– πιπέρι κατά βούληση
– μισό κουταλάκι χυμό λεμονιού
– λίγο ψιλοκομμένα φύλλα μαϊντανού


      Διατροφική αξία του πιάτου μας
Το πιάτο μας έχει:
– ελάχιστες θερμίδες,
– λίγους υδατάνθρακες,
– είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες,
σε πρωτεΐνες,
σε κάλιο,
σε ασβέστιο,
σε μαγνήσιο,
σε νάτριο και βέβαια βιταμίνες.
– βιταμίνη Α,
– βιταμίνη Κ,
– φυλλικό οξύ,
– βιταμίνη C,
– βιταμίνη Β3-νιασίνη και
μικρές ποσότητες βιταμίνης Β6.
Αλλά τα δυο σημαντικότατα φυτοθρεπτικά συστατικά , η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη του πιάτου μας είναι που εκτοξεύουν την διατροφική του αξία!
Τα δυό αυτά  συστατικά ανήκουν στα φυσικά φλαβονοειδή και παρέχουν  στον οργανισμό μας  ισχυρή αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική προστασία. 
Η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη , έχουν συνδεθεί με την υγεία των ματιών μας καθώς συμβάλλουν  σημαντικά ,  στην προστασία τους από την υπεριώδη – UV –  ακτινοβολία  και εμποδίζουν  τις ελεύθερες ρίζες να προκαλέσουν στον αμφιβληστροειδή και στο φακό του ματιού μας ,  βλάβες  που σχετίζονται με   διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια ,
την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας ,
το γλαύκωμα και
τον καταρράκτη και κατ ΄επέκταση  από τη μη αναστρέψιμη απώλεια όρασης 

Intermezzo –
«κολοκύθια με τη ρίγανη» και ποιος δεν έχει ακούσει τη φράση – αλλά γιατί κολοκύθια με τη ρίγανη;
Απλά γιατί  τα κολοκύθια από μόνα τους είναι τόσο άνοστα για τα περισσότερα άτομα , που ακόμη κι αν τους προσθέσουν την υπέροχη ρίγανη , παραμένουν άνοστα – έτσι μέσα στην ροή του χρόνου καθιερώθηκε η έκφραση «κολοκύθια με τη ρίγανη» και  σηματοδοτεί τα ανόητα λόγια!
Μπορεί το κολοκύθι να το συνοδεύουν και άλλες περιφρονιτικές φράσεις όπως
– κολοκύθια στο πάτερο ,
– κολοκύθια τούμπανα και
– κολοκύθια νερόβραστα , αυτό παραμένει ένα λαχανικό υψηλής διατροφικής αξίας και σε επόμενο άρθρο μου θα δούμε τα φυτοθρεπτικά συστατικά του

Κείμενο,επιμέλεια : thalia-botanologia.gr

Share: