Δυσπεψία
Τα αγαπημένα μας φαγητά μπορούν να ικανοποιούν τους γευστικούς μας κάλυκες, αλλά εάν τρώμε πολύ γρήγορα ή καταναλώνουμε πάρα πολύ φαγητό, μπορεί να αντιμετωπίσουμε περιστασιακή δυσπεψία.
Τα συμπτώματα της δυσπεψίας είναι πολύ συνηθισμένα και μπορεί να περιλαμβάνουν δυσάρεστη κοιλιακή πληρότητα μετά το φαγητό,
καούρες – αίσθημα καύσου στο στήθος
φούσκωμα – γνωστό και ως πρήξιμο ή μετεωρισμός,
ερυγές – τα γνωστά μας ρεψίματα και μερικές φορές πόνο.

Η δυσπεψία δεν είναι ασθένεια, αλλά σύμπτωμα άλλων γαστρεντερικών προβλημάτων, όπως κακή πέψη, λήψη μεγάλων ποσοτήτων φαγητού, έλκους , γαστρίτιδας ή παλινδρόμηση οξέος.

Δυσπεψία λόγω λήψης μεγάλων ποσοτήτων φαγητού 
Τα βότανα που μπορούν να μας βοηθήσουν σε περιπτώσεις δυσπεψίας, λόγω λήψης μεγάλων ποσοτήτων φαγητού, είναι βότανα κοινά και καθημερινά αλλά ισχυρότατα, τα οποία μπορούν άμεσα να μας απαλλάξουν από τα συμπτώματα της δυσπεψίας και να αποκαταστήσουν την ισορροπία του γαστρεντερικού μας συστήματος.
1. Μάραθο
Και ξεκινώ από το ιδανικότερο και το γευστικότερο βότανο για την δυσπεψία, που δεν είναι άλλο από το μάραθο.
Το μάραθο χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες για τη δυσπεψία.
Είναι ισχυρότατο αντισπασμωδικό βότανο ιδανικό για μετά από ένα υπερπλήρες γεύμα, καθώς απαλύνει πολλά γαστρεντερικά προβλήματα.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το μάραθο:
– αποξηραμένο για να κάνουμε έγχυμα.
– τους σπόρους του και να κάνουμε αφέψημα ή
– βάμμα του βοτάνου.
Πίνουμε τα ροφήματα ή το βάμμα του μάραθου όποτε νιώθουμε δυσπεψία.
2. Δυόσμος και μέντα
Και έρχομαι στα δυό μυρωδάτα βότανα του γένους της μέντας.
Καταπραϋντικά και δροσιστικά βότανα, η μέντα και ο δυόσμος είναι μια πάρα πολύ καλή επιλογή για την ανακούφιση των προβλημάτων της δυσπεψίας λόγω λήψης μεγάλων ποσοτήτων φαγητού.
Και τα δύο βότανα είναι κάτι πολύ περισσότερο από αναζωογονητικά.
Έχουν ισχυρές αντισπασμωδικές δράσεις, καθιστώντας τα μια εξαιρετική επιλογή για την ανακούφιση των προβλημάτων της δυσπεψίας
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τα δυό βότανα:
– αποξηραμένα και να κάνουμε έγχυμα 
– νωπά και να κάνουμε νερό detox ή
– σε μορφή βαμμάτων
Πίνουμε τα ροφήματα ή το βάμμα των βοτάνων όποτε νιώθουμε δυσπεψία λόγω λήψης μεγάλων ποσοτήτων φαγητού.
#. Σημείωση: Ενώ τα ροφήματα της μέντας και του δυόσμου είναι μια πολύ καλή επιλογή για τη δυσπεψία λόγω λήψης μεγάλων ποσοτήτων φαγητού, δεν ενδεικνύεται σε περιπτώσεις δυσπεψίας λόγω γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης
Ο δυόσμος και η μέντα χαλαρώνουν τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα, με αποτέλεσμα να επιδεινώνουν την παλινδρόμηση
Προσοχή λοιπόν, τα ροφήματα και τα βάμματα του δυόσμου και της μέντας δεν ενδείκνυνται σε περιπτώσεις γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης και ελκών
3. Χαμόμηλο
Χαμομήλι, ένα αγαπημένο βότανο που μαζί με το μάραθο είναι τα ιδανικότερα βότανα για τη δυσπεψία.
Το χαμόμηλο βοηθά το στομάχι μας να ηρεμήσει και καταπραΰνει τους σπασμούς στην εντερική οδό.
Ανακουφίζει από όλα τα προβλήματα της δυσπεψία, μειώνει το οξύ και τα αέρια του στομάχου και του εντέρου και σταματά τον πόνο σαν ισχυρό αντιφλεγμονώδες.
Το χαμομήλι γενικά είναι ένα ιδανικό βότανο για τα προβλήματα του πεπτικού συμπεριλαμβανομένου του έλκους 
Χρησιμοποιούμε το χαμομήλι:
– αποξηραμένο και κάνουμε έγχυμα ή
– σε μορφή βάμματος
#. Σημείωση: Το χαμομήλι έχει ισχυρές αντιπηκτικές ιδιότητες, για αυτό συμβουλευόμαστε τον γιατρό μας εάν παίρνουμε αντιπηκτικά φάρμακα.
4. Τζίντζερ
Το τζίντζερZingiber officinale δεν είναι μόνο ένα μπαχαρικό στην κουζίνα μας, αλλά και ένας φαρμακευτικός παράγοντας με πολλές φαρμακευτικές ιδιότητες.
Το τζίντζερ χρησιμοποιείται και αυτό, εδώ και αιώνες για τα προβλήματα της πέψης και του στομαχιού, καθώς αποτρέπει τη δυσπεψία, τον μετεωρισμό και το φούσκωμα
Τα συμπτώματα της λειτουργικής δυσπεψίας που συχνά συσχετίζονται με τα γεύματα, ανακουφίζονται αποτελεσματικά με εκχυλίσματα τζίντζερ.
Η πιπερόριζα έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τη σοβαρότητα αρκετών παθήσεων, ιδιαίτερα του γαστρεντερικού συστήματος και μελέτες έχουν δείξει σαφώς ότι τα διάφορα εκχυλίσματα του τζίντζερ έχουν προστατευτικό ρόλο σε προβλήματα του γαστρεντερικού όπως δυσπεψία,
έλκη,
έμετοι,
ναυτία,
πόνοι…
Χρησιμοποιούμε το τζίντζερ:
– σε σκόνη, με την οποία κάνουμε ρόφημα,
– σε νωπή μορφή, κάνοντας αφέψημα – ξύνουμε τη φλούδα με ένα κοφτερό μαχαιράκι, την τεμαχίζουμε και την ρίχνουμε σε νερό που μόλις έχουμε βράσει.
Αφήνουμε σκεπασμένη για 5 λεπτά, σουρώνουμε και πίνουμε.
5. Χυμός λεμονιού σε χλιαρό νερό
Σε μία κούπα χλιαρό νερό ρίχνουμε το χυμό ενός λεμονιού.
Ανακατεύουμε και πίνουμε κάθε που έχουμε πρόβλημα δυσπεψίας λόγω λήψης μεγάλων ποσοτήτων φαγητού.
6. Γλυκύρριζα – Glycyrrhiza glabra
                       Μια μετα-ανάλυση κλινικών δοκιμών έδειξε εξαιρετική συνολική θεραπευτική επίδραση στη θεραπεία της λειτουργικής δυσπεψίας της Glycyrrhiza glabra
Η γλυκύρριζα είναι ισχυρότατο αντιφλεγμονώδες βότανο, το οποίο προστατεύει άμεσα το στομάχι μας,
ανακουφίζει από τον πόνο και τη δυσπεψία και ηρεμεί από μυϊκούς σπασμούς  του εντερικού μας συστήματος.
Υποστηρίζει την γαστρεντερική μας υγεία και καταπραΰνει σχεδόν όλα τα γαστρεντερικά προβλήματα και παρατηρούμε μέσα από τα αποτελέσματα των ερευνών να συμμετέχει στην επούλωση και θεραπεία του πεπτικού έλκους,
της καούρας και άλλων προβλημάτων της λειτουργικής δυσπεψίας.
Αυτό οφείλεται στις αντιφλεγμονώδεις και ανοσοενισχυτικές ιδιότητες και του γλυκυρριζικού οξέος.
Το αφέψημα της ρίζας της γλυκύρριζας έχει άμεσα αποτελέσματα και αποκαθιστά τάχιστα την ισορροπία του γαστρεντερικού μας συστήματος.
Τη ρίζα της γλυκύρριζας την βρίσκουμε σε μορφή  μασσόμενη και αποξηραμένη.
Με την αποξηραμένη ρίζα της κάνουμε αφέψημα και πίνουμε 30 λεπτά πριν από το φαγητό ή μία ώρα μετά το φαγητό για δυσπεψία.
#. Σημείωση: Αν και η γλυκύρριζα είναι άμεσα αποτελεσματική σε περιπτώσεις δυσπεψίας, η ποσότητα που μπορούμε να καταναλώνουμε την ημέρα είναι περίπου 2,5g,  διότι η γλυκύρριζα σε μεγάλες δόσεις μπορεί να προκαλέσει ανισορροπίες νατρίου και καλίου και υψηλή αρτηριακή πίεση.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

αναφορές:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6341159/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780124186804000063
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2013/fo/c3fo30337c#!divAbstract
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23612703
https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/zingiber-officinale
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3123991/

Share: