Ηλιόσποροι -Μια πρώτη γνωριμία,η διατροφική τους αξία και ένα θρεπτικότατο σνακ

Ηλιόσποροι -και το πανέμορφο λουλούδι που μας τους χαρίζει -ο ηλίανθος ή ηλιοτρόπιο.
Το πανέμορφο λουλούδι που ακολουθεί την πορεία του Ήλιου στον ουρανό, ενώ τη νύχτα στρέφεται αργά-αργά προς την ανατολή, περιμένοντας την επόμενη αυγή.
Η κίνηση αυτή του ηλίανθου οφείλεται σε κάμψη του βλαστού, η οποία σταματά μετά την άνθηση και την γονιμοποίηση των λουλουδιών όταν τα κεφάλια παραμένουν στραμμένα πια προς την ανατολή.
Ηλιόσποροι – ας ρίξουμε μια κρυφή ματιά στους θαυμάσιους σπόρους-
Ηλιόσποροι και πρωτεΐνη
Το όνομα πρωτεΐνη προέρχεται από το ελληνικό «πρώτα», το οποίο σημαίνει «πρωταρχικής σημασίας» και περιγράφηκε αρχικά και ονομάστηκε από τον Jöns Jacob Berzelius,σπουδαίο Σουηδό χημικό, το 1838.
Και γνωρίζουμε σήμερα ότι οι διάφορες λειτουργίες που παρατηρούνται στους οργανισμούς γίνονται χάρη στις πρωτεΐνες.
Ανάμεσα στα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα πλήρους πρωτεΐνης είναι και οι περισσότεροι ξηροί καρποί
Μεταξύ αυτών οι ηλιόσποροι.
Τα 100 γραμμάρια ηλιόσπορου αποδίδουν 21 γραμμάρια πρωτεΐνης,που αντιστοιχεί στο 20% και είναι η μεγαλύτερη της ημερήσιας τιμής πρόσληψης.
Εκτός της πρωτεΐνης οι ηλιόσποροι έχουν μεγάλη θρεπτική αξία,γιατί είναι πλούσια σε ιχνοστοιχεία όπως:
ασβέστιο 78.0 mg
σίδηρο 5.2 mg
μαγνήσιο 325 mg
φώσφορος 660 mg
κάλιο 645mg
νάτριο 9.0 mg
ψευδάργυρος 5.0 mg
χαλκός 1.8 mg
μαγγάνιο 1.9 mg
σελήνιο 53.0 mcg
σε βιταμίνες όπως
βιταμίνη A 50 IU
βιταμίνη C 1,4 mg
βιταμίνη B6 1,3 mg
βιταμίνη E 33,2 mg
βιταμίνη Β9-φυλλικό οξύ 227 mcg
βιταμίνη Β3-νιασίνη 8.3 mg
βιταμίνη Β1-Thiamin 1.5 mg
βιταμίνη Β5-Pantothenic Acid 1.1mg
βιταμίνη Β6 1,3mg
Choline 55.1 mg
και
Betaine 35.4 mg
Και
Υδατάνθρακες 20 g-από αυτούς:
Φυτικές ίνες 9 g και
Ζάκχαρα 2,6 g
Και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό.Στα 100γρ ηλιόσπορων τα 51 γρ είναι λιπαρά, κυρίως μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λίπη, κυρίως λινελαϊκό οξύ
Παρόλο που ως πολιτισμός έχουμε καθοδηγηθεί να πιστεύουμε ότι η κατανάλωση υγιών λιπών μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητη αύξηση βάρους,στην πραγματικότητα,η αλήθεια  είναι το αντίθετο.
Καταναλώνοντας υγιή λίπη ,γιατί για αυτά μιλάμε,διατηρούμε ένα υγιές καρδιαγγειακό σύστημα, ένα σταθερό υγιές σωματικό βάρος και μειωμένα επίπεδα φλεγμονής στο όλο μας σώμα.
Και οι ηλιόσποροι περιέχουν από τις πιο υγιείς πηγές λιπών,που όπως πολλές φορές έχουμε πει, αποτελούν τα δομικά συστατικά των κυττάρων του σώματός μας, επιτρέπουν στο σώμα σας να ισορροπεί τις ορμόνες,βοηθάνε στην επιβράδυνση της απορρόφησης των τροφών κατά τη διάρκεια του γεύματος, έτσι ώστε να αισθανόμαστε χορτάτοι περισσότερο χρονικό διάστημα.
Οι δε λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, E και K δεν μπορούν να απορροφηθούν από το σώμα χωρίς τη βοήθεια των λιπών.
Ορισμένα λίπη -ωμέγα-3 και ωμέγα-6- είναι απαραίτητα επειδή ο οργανισμός μας δεν μπορεί να τα παραγάγει και ως εκ τούτου πρέπει να ληφθούν μέσω της διατροφής.
Χρειάζονται για ζωτικές διαδικασίες όπως η λειτουργία του εγκεφάλου,των ματιών,της καρδιάς,και γενικά για την ανάπτυξη.
         
Και τώρα ένα δυναμωτικό και άκρως θρεπτικό σνακ,γεμάτο από υγιή λίπη, για όλες τις ώρες: 
Θα χρειαστούμε:
Ένα φλιτζάνι ψιλοκομμένα καρύδια
Ένα φλιτζάνι πράσινα μήλα με τη φλούδα, ψιλοκομμένα
Ένα φλιτζάνι μαύρη σταφίδα
Ένα φλιτζάνι ωμούς ηλιόσπορους
Μισό φλιτζάνι ωμά αμύγδαλα, ψιλοκομμένα
Μισό φλιτζάνι μαϊντανό ψιλοκομμένο
Μία κουταλιά του γλυκού μείγμα μπαχαρικών από γαρύφαλλο,κανέλα,κουρκούμι και μοσχοκάρυδο.
Ανακατεύουμε πολύ καλά τους ξηρούς καρπούς με τα μπαχαρικά μας και σερβίρουμε,ή τα ετοιμάζουμε για το δεκατιανό των παιδιών μας στο σχολείο,ή για δικό μας στο χώρο εργασίας.
Εάν είναι η εποχή των ρόιδων,προσθέτουμε στο σνακ μας και μισό φλιτζάνι σπόρους ροδιού 

Η ποσότητα είναι πρότυπη,μπορούμε να κάνουμε όποια ποσότητα θέλουμε τηρουμένων των αναλογιών

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

https://homeguides.sfgate.com/sunflower-move-73855.html

Share: