Η παιδική φτώχεια επιβαρύνει τις γνωστικές λειτουργίες εφ’όρου ζωής

Τα αποτελέσματα της φτώχιας που βιώνει ένα παιδί είναι καταστροφικά για τις γνωστικές του λειτουργίες και μπορεί να συνεχίζονται μέχρι και τα βαθιά του γεράματα – δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Pavla Cermakova, MD, PhD, του Τσεχικού Εθνικού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας στο Klecany της Τσεχίας.

Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε συνθήκες φτώχειας ή που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση από κοινωνική και οικονομική άποψη, είναι πιθανότερο να έχουν χειρότερες γνωστικές λειτουργίες  και νοητικές ικανότητες μετά την ενηλικίωσή τους μέχρι και σε πολύ προχωρημένη ηλικία, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο τεύχος της Νευρολογίας στις 26 Σεπτεμβρίου του 2018 και στο ιατρικό περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας .
Οι γνωστικές δεξιότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν την ικανότητα σκέψης, μάθησης, συλλογισμού, μνήμης και επίλυσης προβλημάτων, αξιολογήθηκαν με βάση σχετικά τεστ.
“Ακριβώς όπως το σώμα, ο εγκέφαλος μεγαλώνει και γηράσκει, αλλά για κάποιους μπορεί να ενηλικιωθεί και να γεράσει γρηγορότερα από τους άλλους”, δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης dr Pavla Cermakova, καθηγήτρια και ερευνήτρια του Τσεχικού Εθνικού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας στο Klecany της Τσεχίας.
“Ένα αυξανόμενο σύνολο στοιχείων υποδηλώνει ότι η γήρανση του εγκεφάλου μπορεί να συμβεί πολύ γρήγορα και οι ρίζες αυτής της αιτίας βρίσκονται στην παιδική ηλικία.
Η μελέτη μας εξέτασε έναν πολύ μεγάλο αριθμό ανθρώπων από διαφορετικά υπόβαθρα και γεωγραφικές τοποθεσίες και διαπίστωσε ότι τα κοινωνικά και οικονομικά μειονεκτήματα στην παιδική ηλικία μπορεί πράγματι να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις νοητικές ικανότητες“.
Οι ερευνητές, ανέλυσαν σε βάθος τουλάχιστον πενταετίας στοιχεία για 20.244 ανθρώπους από 16 ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι είχαν μέση ηλικία 71 ετών κατά την έναρξη της μελέτης.
Οι συμμετέχοντες συμμετείχαν σε δύο συνεντεύξεις, η πρώτη στην αρχή της έρευνας και η δεύτερη πέντε χρόνια αργότερα.
Για να προσδιοριστούν οι γνωστικές λειτουργίες, οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις που μετρούσαν τις λεκτικές τους ικανότητες και τις δεξιότητες μνήμης, όπως το να μπορούν να βρίσκουν τα ονόματα διάφορων ζώων, να μαθαίνουν νέες λέξεις και να τις ανακαλούν στη μνήμη τους μετά από κάποια καθυστέρηση.
Για να προσδιοριστούν οι κοινωνικοοικονομικές δυσκολίες κατά την παιδική ηλικία, οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση της οικογένειας τους όταν ήταν 10 ετών, χρησιμοποιήθηκε δηλαδή μια μέθοδο γνωστή ως “ημερολόγιο της ιστορίας της ζωής”, μια τεχνική που χρησιμοποιείται για τη βελτίωση και την ακρίβεια πληροφοριών του παρελθόντος.
Οι ερωτήσεις αφορούσαν τον αριθμό των δωματίων, τον αριθμό των ατόμων που ζούσαν στο σπίτι και τον αριθμό των βιβλίων στο σπίτι. Οι ερευνητές ανέλυσαν τις απαντήσεις και έβγαλαν τα αποτελέσματά τους.
Το 4% ,ή 844 άτομα, αυτών των ατόμων είχαν μεγαλώσει μέσα σε πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι έζησαν κοινωνικά και οικονομικά άσκημα, σε συνθήκες φτώχειας, οι γνωστικές εξετάσεις βρέθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Επιπλέον, ήταν πολύ λιγότερο μορφωμένοι και ήταν σε μικρότερο βαθμό απασχολούμενοι.
Επίσης, κατέγραψαν υψηλότερα συμπτώματα κατάθλιψης, ήταν λιγότερο σωματικά δραστήριοι και γενικά λιγότερο υγιείς.
Και συμπληρώνει η dr Pavla Cermakova: “Ενώ η έρευνά μας είναι παρατηρητική και η αιτία και το αποτέλεσμα δεν μπορούν να προσδιοριστούν, είναι μακράν η μεγαλύτερη ομάδα ανθρώπων που μελετήθηκε ποτέ πάνω στο θέμα.
Η μελέτη μας δείχνει ότι το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώσαμε αντικατοπτρίζεται στο επίπεδο των γνωστικών μας δεξιοτήτων όταν γερνάμε, και αυτό εξηγείται μόνο εν μέρει από την εκπαίδευση, την κατάθλιψη ή τους διαφορετικούς παράγοντες του τρόπου ζωής.
Πιστεύουμε ότι η εστίαση των στρατηγικών που αποσκοπούν στην προστασία της γνωστικής υγείας πρέπει να μετατοπιστεί στην παιδική ηλικία, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα παιδιά που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις θα πρέπει να διαθέτουν περισσότερους πόρους για να αντιμετωπίσουν τα μειονεκτήματα και τις σκληρές συνθήκες που αντιμετωπίζουν”

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

read more:Μια χούφτα αμύγδαλα και μια χούφτα σταφίδες για την μνήμη μας

επιστημονική δημοσίευση:
www.aan.com
n.neurology.org

Share: