Η κατάθλιψη στους άντρες συνδέεται με την ανεπάρκεια φολικού οξέως

Η κατάθλιψη, οι άντρες και το φολικό οξύ-βιταμίνηΒ9

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνδρες που δεν παίρνουν αρκετό φολικό οξύ στη διατροφή τους μπορεί να είναι πιο επιρρεπείς στην κατάθλιψη.
Βιταμίνη Β9 , το φολικό οξύ -folate- ή φυλλικό οξύ (folic acid)
H βιταμίνη Β9 ή folate είναι  υδατοδιαλυτή και ανακαλύφθηκε στο σπανάκι το 1941 και ονομάστηκε ” φυλλικό οξύ”από τη λέξη φύλλο ή φολικό οξύ από τη λατινική λέξη για το φύλλο -folium- έτσι
οι όροι φυλλικό οξύ και φολικό οξύ ήταν μέχρι πριν λίγα χρόνια  συνώνυμες , τα τελευταία όμως χρόνια η λέξη φολικό οξύ -folate- γίνεται συνώνυμο της βιταμίνης Β9 που βρίσκεται εκ φύσεως στις τροφές , σε αντιδιαστολή με το φυλλικό οξύ – folic acid , το οποίο είναι η συνθετική βιταμίνη που υπάρχει συνήθως στα συμπληρώματα διατροφής και στα εμπλουτισμένα τρόφιμα.
Όπως είναι αναμενόμενο η βιταμίνη βρίσκεται κυρίως στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και είναι ζωτικής σημασίας για τη σύνθεση του DNA καθώς και για πολλές άλλες σημαντικές κυτταρικές λειτουργίες.
Ήδη από τη δεκαετία του 1970 μελέτες έδειξαν ότι οι καταθλιπτικοί ασθενείς είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα φολικού οξέως στο αίμα από τους μη-καταθλιπτικούς ασθενείς.
Οι μελέτες και οι έρευνες από τότε συνεχίστηκαν αμείωτα και επέμεναν σε αυτή την συσχέτιση.
Μια μελέτη του 2003 διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που έπαιρναν μικρή ποσότητα φολικού οξέος είχαν 67% μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν κατάθλιψη από εκείνους με υψηλή πρόσληψη φολικού οξέος.
Επίσης οι συμμετέχοντες με κατάθλιψη, οι οποίοι έπαιρναν μικρή ποσότητα φολικού οξέος είχαν πολύ έντονα συμπτώματα σε αντίθεση από τους καταθλιπτικούς ασθενείς που έπαιρναν υψηλότερη ποσότητα.
Σε μιά μεγάλη ανασκόπηση που διεξήχθη από επιστήμονες του Πανεπιστημίου του York και της Ιατρικής σχολής Hull York διαπίστωσαν ότι σε έντεκα (11) ξεχωριστές μελέτες στις οποίες συμμετείχαν συνολικά 15.315 συμμετέχοντες τα χαμηλά επίπεδα του φολικού οξέος σχετίζονταν με υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοί που επηρεάστηκαν περισσότερο ήταν οι άνδρες.
Οι μελέτες εντάθηκαν αναζητώντας περισσότερα στοιχεία.
Τα αποτελέσματα και αυτών των ερευνών έδειξαν πως όντως η βιταμίνη Β9 έχει σημαντικότερη επίδραση στη διάθεση των αντρών από ότι των γυναικών.
Σε μία μελέτη που διενεργήθηκε από ερευνητές του Διεθνούς Ιατρικού Κέντρου της Ιαπωνίας και του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας και Διατροφής και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nutrition το 2007 οι ερευνητές εξέτασαν τις διατροφικές συνήθειες πεντακοσίων δέκα επτά – 517 – ενηλίκων με μέση ηλικία των σαράντα τριών – 43 – ετών σε σχέση με την κατάθλιψη.
Και ενώ τα ποσοστά των πασχόντων από κατάθλιψη ήταν ίσα μεταξύ των αντρών και των γυναικών οι υψηλές δόσεις φολικού οξέως συνδέονταν με χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης μόνο στους άνδρες.
Τα αποτελέσματα της πρόσληψης φολικού οξέος μεταξύ των ανδρών ήταν εντυπωσιακά.
Οι άντρες με την υψηλότερη μέση πρόσληψη βιταμίνης Β9 είχαν 50% λιγότερες πιθανότητες να έχουν συμπτώματα κατάθλιψης από τους άνδρες με τη χαμηλότερη πρόσληψη.
“παρά το γεγονός ότι απαιτείται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιώσει την αιτιότητα αυτής της συσχέτισης, η τροποποίηση της διατροφής ώστε να αυξηθεί η πρόσληψη περισσότερου φολικού οξέος μπορεί να είναι μια σημαντική στρατηγική για την πρόληψη της κατάθλιψης” επισημαίνουν οι ερευνητές.
Τα ευρήματα αυτά υποστηρίζονται και από μια μεταγενέστερη μελέτη η οποία διεξήχθη από ερευνητές τοΥ National Institute on Aging και δημοσιεύθηκε στη Journal of Nutrition το 2010.
Οι ερευνητές βρήκαν ότι μεταξύ 1.681 συμμετεχόντων – ηλικιών 30 και 64 – οι άνδρες με υψηλότερη πρόσληψη βιταμίνης Β9 είχαν σημαντικά λιγότερα καταθλιπτικά επεισόδια από εκείνους με την χαμηλότερη πρόσληψη, κάτι που δεν παρατηρήθηκε στις γυναίκες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το φολικό οξύ στους άνδρες φάνηκε να αλληλεπιδρά με την τόνωση της διάθεση κάτι το οποίο είναι και αποτέλεσμα μιας καλύτερης διατροφής.
“τα καταθλιπτικά συμπτώματα στη μελέτη μας μπορούν να αμβλυνθούν με τη βελτίωση της ποιότητας της συνολικής διατροφής, με το φολικό οξύ να παίζει ένα δυναμικό διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ των ανδρών”, καταλήγουν οι ερευνητές.

   – Μέσα από όλες αυτές τις έρευνες παρατηρούμε πως η διατροφή μας και η συνολική μας υγεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και παρόλο που ο ρόλος της διατροφής στην υγεία μας είναι πλέον επιβεβαιωμένος, φαίνεται πως ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν έχει συνειδητοποιήσει αυτή τη σχέση.
Παρόλα αυτά πολυάριθμες επιστημονικές μελέτες προσπαθούν να διερευνήσουν ποιοι παράγοντες μεμονωμένα μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά τη συνολική μας υγεία και μέσα από αυτές παρατηρούμε πως η ποιότητα της διατροφής μας αναφέρεται στις συνολικές διατροφικές μας συνήθειες παρά στην εξέταση ενός θρεπτικού συστατικού απομονωμένου και αποκομμένου από το σύνολο της διατροφής.
Επίσης η επιστήμη της διατροφής εφαρμόζεται σε πολλές παθολογικές καταστάσεις, όπως καρδιαγγειακές παθήσεις, σακχαρώδη διαβήτη, αναιμία, οστεοπόρωση, γαστρεντερικά προβλήματα, καρκίνος και άλλα.
Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι πως η διατροφή σχετίζεται άμεσα με τις παθήσεις αυτές, καθώς βοηθάει στην πρόληψη, τη ρύθμιση και τη βελτίωση της πορείας τους, ώστε να μας εξασφαλίζει καλύτερη υγεία και ποιότητα ζωής.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

πηγές και αναφορές:
https://www.naturalnews.com/039868_folate_mens_health_depression.html
http://www.vitasearch.com/get-clp-summary/38785
http://www.foundhealth.com/depression/depression-and-folate
http://www.nutraingredients.com

Share: