Ημικρανίες και πονοκέφαλοι -Μπορούν κάποιες τροφές να είναι η αιτία τους;

Ημικρανίες και πονοκέφαλοι
Μπορούν κάποιες τροφές να είναι η αιτία των πονοκεφάλων ή των ημικρανιών;
Σίγουρα ναι – και σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Κεφαλαλγίας των ΗΠΑ  “headaches.org” το πρώτο βήμα στη διαχείριση των πονοκεφάλων που προκαλούνται από τα τρόφιμα είναι η κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τρώμε τρία γεύματα την ημέρα με ένα ενδιάμεσο  σνακ  ή 6 μικρά γεύματα σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Πρέπει να συμπεριλαμβάνουμε μια καλή πηγή πρωτεΐνης σε κάθε γεύμα μας ή σνακ και πρέπει να αποφεύγουμε να τρώμε τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη από μόνοι μας, ειδικά όταν είμαστε υπερβολικά πεινασμένοι. Αυτές είναι οι πρώτες ενέργειες που θα μας βοηθήσουν να ελέγξουμε ακόμα και να αποτρέψουμε τη λεγόμενη“κεφαλαλγίας της πείνας”.
Οι πάσχοντες όμως από κεφαλαλγίες αντιδρούν και ανάλογα με τις ιδιαίτερες ευαισθησίες τους σε κάθε τρόφιμο.
Οι κεφαλαλγίας που αιτία τους έχουν τα τρόφιμα μπορεί να εμφανιστούν μετά από μισή ώρα αλλά και μετά από πέντε ώρες ή μπορεί και μετά 72 ώρες,που είναι το ανώτερο χρονικό όριο,γεγονός που τις καθιστά συχνά πολύ δύσκολο να εντοπιστούν.
Για το λόγο αυτό, συνιστάται από τους ειδικούς να κρατάμε ένα “ημερολόγιο τροφίμων”, με στήλες για το χρόνο, τα τρόφιμα που τρώμε,πότε τα τρώμε και πότε είδαμε τα πρώτα συμπτώματα της κεφαλαλγίας.
Θα πρέπει να ξεκινήσουμε με μια συντηρητική δίαιτα που δεν θα περιλαμβάνει κανένα ύποπτο για πονοκέφαλο και ημικρανία τρόφιμο.
Μπορούμε να προσθέτουμε ένα “νέο” φαγητό κάθε τρεις ημέρες και να σημειώνουμε στο ημερολόγιο των τροφίμων μας  τυχόν μοτίβα,όπως  αλλαγές στα συμπτώματα κεφαλαλγίας.
Αυτό μπορεί να είναι αρκετά χρήσιμο και αξίζει τον κόπο και το χρόνο.
Έχουμε πάντα  υπ ‘όψιν ότι οι αιτίες και οι αφορμές του πονοκεφάλου μπορεί να μην είναι εύκολα εντοπίσημες.
Για παράδειγμα, η υπερβολική κόπωση είναι αιτία κεφαλαλγίας για πολλούς ανθρώπους,η οποία “ξεπερνάει” ένα γεύμα.
Εάν από τη βιασύνη μας το πρωί παραλείψουμε το πρωινό μας θα είναι πολύ πιθανότερο μέσα στη μέρα να νιώσουμε πονοκέφαλο από ό, τι αν είχαμε χάσει λίγο ύπνο και προλαβαίναμε να πάρουμε το πρωινό μας.
Ειδικά για μας τις γυναίκες: Πολλές γυναίκες πάσχουν από κεφαλαλγίες και είναι πολύ πιο ευαίσθητες στον πονοκέφαλο προεμμηνορροϊκά . Τρόφιμα που μπορεί να μην μας ενοχλούν την εβδομάδα μετά την περίοδο μας μπορεί να προκαλέσουν πονοκεφάλους την εβδομάδα πριν από την περίοδο μας.
Άλλες περιπτώσεις κεφαλαλγιών και ημικρανιών
Πολλές φορές σε κάποιους ανθρώπους η απότομη διακοπή της καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει ισχυρούς πονοκέφαλους.
Μερικούς πρωινοί κυριακάτικοι πονοκέφαλοι μπορεί να προκληθούν επειδή κοιμηθήκαμε πέραν το συνηθισμένου και δεν πήραμε τη συνηθισμένη ώρα τον καφέ μας.
Η κατανάλωση εξαιρετικά ζεστού ή κρύου φαγητού προκαλεί πονοκεφάλους σε μερικά άτομα -π.χ ο πονοκέφαλος του παγωτού.
Σε μερικούς ανθρώπους το αλκοόλ προκαλεί πονοκέφαλο,με τους περισσότερους να αντιδρούν κυρίως στο κόκκινο κρασί, το οποίο είναι πιο ευαίσθητο στις χημικές ουσίες-θα δούμε παρακάτω γιατί.
Κάποιοι άλλοι είναι ευαίσθητοι στη σοκολάτα.
Αυτές οι τόσες διαφορετικές περιπτώσεις, επιβάλει να κρατάμε ένα “ημερολόγιο τροφίμων” να γίνουμε εμπειρογνώμονες του εαυτού μας και σε συνεργασία με το γιατρό μας να προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα. (5)
Παγκόσμια Εβδομάδα Διάσκεψης και Ενημέρωσης  για την Ημικρανία 
Η “εθνική εβδομάδα διάσκεψης και ενημέρωσης για τους πονοκεφάλους” η οποία ξεκίνησε το 2016,από το Εθνικό Ίδρυμα Κεφαλαλγίας των ΗΠΑ  “headaches.org”,και έγινε αμέσως η μεγαλύτερη διάσκεψη για τους ασθενείς με ημικρανία,όσον αφορά την διατροφή διευκρινίζεται ότι,δεν είναι αναγκαστικό οι διαιτητικές συνήθειες να συμβάλλουν πάντα στον πονοκέφαλο και στην ημικρανία σε όλους τους ασθενείς.
Μπορεί κάποια τρόφιμα,σε ορισμένα άτομα να δημιουργούν πονοκεφάλους,ενώ σε κάποια άλλα όχι,για αυτό πρέπει να γίνουμε εμπειρογνώμονες του εαυτού μας
και να καταγράφουμε-δημιουργώντας ένα αρχείο-όλες τις τροφές που φάγαμε πριν από τον κάθε πονοκέφαλο ή ημικρανία.
Με αυτόν τον τρόπο θα εξακριβώσουμε κατά πόσον η απομάκρυνση των συγκεκριμένων τροφών εξαλείφει ή μειώνει τον πονοκέφαλο.
Θα εξακριβώσουμε με αυτόν τον τρόπο αν είναι ή δεν είναι -στην δική μας πάντα περίπτωση-κάποια συγκεκριμένα τρόφιμα η αιτία της αρχή του.
Εκτός από αυτές τις συμβουλές σαν αρχή μας δίνει και έναν πρώτο κατάλογο τροφών και πως πρέπει να τα διαχειριζόμαστε όλοι,αλλά ειδικά τα  άτομα που υποφέρουν από πονοκεφάλους και ημικρανίες.
Το αλάτι -Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα στο περιοδικό BMJ Open δείχνει ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε αλμυρά τρόφιμα είναι ένας σημαντικός ένοχος σε πονοκεφάλους και ότι η μείωση του αλατιού προσφέρει ανακούφιση.(1)
Το κρασί -Όσον αφορά την πρόληψη πονοκεφάλων που ένοχος είναι το κρασί, η αρθρογράφος κρασιού Wall Street Journal Lettie Teague προσφέρει κατευθύνσεις κοινής λογικής – ιδιαίτερα χρήσιμες πριν από ένα γεύμα: Πίνετε με μέτρο. Αποφύγετε φθηνά κρασιά, τα οποία συχνά έχουν πρόσθετα σάκχαρα και ενισχύουν την περιεκτικότητα σε αλκοόλ του κρασιού και όταν πίνετε, σιγουρευτείτε ότι τρώτε.
Η κατανάλωση ακόμη και μέτριας ποσότητας αλκοόλ χωρίς φαγητό είναι ένας σίγουρος τρόπος για έναν πονοκέφαλο. (2)
Βιταμίνες -Οι διαφημίσεις που υποδηλώνουν τα ευεργετικά αποτελέσματα μιας ποικιλίας βιταμινών, μεταλλικών στοιχείων και συμπληρωμάτων διατροφής ως αποτελεσματική θεραπεία για πονοκεφάλους, οι μέθοδοι αυτές παραμένουν αβάσιμες στην ιατρική βιβλιογραφία.
Η υπερβολική πρόσληψη λιποδιαλυτών βιταμινών, όπως η βιταμίνη Α και D, και μερικές υδατοδιαλυτές βιταμίνες, συμπεριλαμβανομένων των βιταμινών Β και της βιταμίνης C, μπορεί να προκαλέσει σοβαρές παρενέργειες. Η νιασίνη μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους. Περισσότερες μελέτες πρέπει να διεξαχθούν προτού μπορέσουμε να προτείνουμε τη χρήση της βιταμίνης Β-2 σε  δοσολογία για τις ημικρανίες. (4)
Βέβαια δεν ισχύει αυτό για ότι ιχνοστοιχεία,μέταλλα και βιταμίνες,παίρνουμε από τα φρούτα,τα λαχανικά,τα βότανα και διάφορα άλλα είδη τροφών,η συγκεκριμένη έρευνα αναφέρεται αποκλειστικά στα συμπληρώματα διατροφής.
Άλλα τρόφιμα ύποπτα για πονοκεφάλους,που σε πολλά άτομα είναι επιβεβλημένη η αποφυγή τους,είναι τα τρόφιμα που περιέχουν σημαντικές ποσότητες τυραμίνης όπως είναι τα αλλαντικά, τα πεπαλαιωμένα τυριά, τα αλκοολούχα ποτά -όπως κόκκινα κρασιά, λικέρ, μπύρα- τα μεταποιημένα κρέατα, τα συντηρημένα ψάρια – όπως ρέγκες, χαβιάρι, γαρίδες, τα τυριά υψηλής ωρίμανσης, οι σάλτσες σόγιας, τα τουρσί, αλλαντικά – όπως τα λουκάνικα και το σαλάμι.
Τα τρόφιμα αυτά καθώς συντηρούνται,η ίδια η συντήρησή τους είναι η κύρια οδός αύξησης της τυραμίνης.
Επίσης τυραμίνη περιέχουν φρούτα όπως το αβοκάντο και οι μπανάνες.
Μπανάνες – και θα μου πείτε γιατί οι μπανάνες; Ας δούμε γιατί.
Εδώ υπάρχει μιά παρανόηση.
Οι μπανάνες από μόνες τους δεν προκαλούν ημικρανία, αλλά οι φλούδες της  που έχουν 10 φορές περισσότερη τυραμίνη από τη μπανάνα,αυτές είναι που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ημικρανία σε ασθενείς που αιτία των ημικρανιών τους είναι η  τυραμίνη,έτσι αποφεύγουμε ακόμα και τις ίνες της φλούδας που κολλούν στη μπανάνα και καταγράφουμε στο “ημερολόγιο των τροφών “τις παρατηρήσεις μας.
Η τυραμίνη είναι μια ουσία που δημιουργείται όταν διασπώνται ορισμένοι τύποι πρωτεΐνης και έχει ενοχοποιηθεί για πρόκληση πονοκεφάλων και ημικρανιών
Υψηλές δε συγκεντρώσεις τυραμίνης έχουν τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και υφίστανται μακρά “ωρίμανση”
Μεγάλη προσοχή χρειάζεται από όλα τα άτομα που παίρνουν φάρμακα τα οποία αναστέλλουν την δραστηριότητα του ενζύμου- όπως αντικαταθλιπτικά φάρμακα αναστολείς μονοαμινικής οξειδάσης MAO –  και παράλληλα λαμβάνουν τρόφιμα με τυραμίνη
Μερικά ακόμα τρόφιμα ύποπτα για ημικρανίες είναι διάφορες κρέμες γάλακτος είτε με λιπαρά,είτε χωρίς,οι καβουρδισμένοι και αλατισμένοι ξηροί καρποί,τα κουκιά,όλα τα τρόφιμα που περιέχουν όξινο γλουταμινικό νάτριο-MSG-όπως σάλτσες σόγιας,διάφορα καρυκεύματα αλατιού,διάφορα αλλαντικά,πίτσες,λουκάνικα,σαλάμια,χοτ-ντοκ.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:tlalia –botanologia.gr

πηγές:
headaches.org
headaches.org
headaches.org
headaches.org
headaches.org

photo:duiops.net

Share: