Βιταμίνη Κ για την προστασία του σκελετικού μας συστήματος και για ισχυρότατα οστά

Βιταμίνη Κ
Υψηλή διαιτητική πρόσληψη βιταμίνης Κ σχετίζεται με υγιέστερο και ισχυρότερο σκελετικό σύστημα,με ισχυρότερες ιδιότητες των οστών και με μέγιστη οστική πυκνότητα εκτός από τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει στη φυσιολογική πήξη του αίματος.

Η οστεοπόρωση είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα και η αναμενόμενη αντιμετώπισή της θα επιφέρει μεγάλα οφέλη τόσο για τα άτομα όσο και την κοινωνία σε όλο τον κόσμο τις επόμενες δεκαετίες.
Τα αποτελέσματα πάρα πολλών μελετών έχουν δείξει πως η πρόσληψη βιταμίνης Κ μέσα από την αυξημένη κατανάλωση τροφίμων που την περιέχουν έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του επιπολασμού των οστεοπορωτικών καταγμάτων,την πρόληψη της οστικής απώλειας και της οστεοαρθρίτιδας.
Επίσης εμφανίστηκε συνεργική επίδραση όταν η βιταμίνη Κ, το ασβέστιο και η βιταμίνη D συμπληρώθηκαν ταυτόχρονα.
Η συνέργεια με τη βιταμίνη D έχει αποδειχθεί σε κλινικές δοκιμές και,υπό το πρίσμα των αποδεικτικών στοιχείων, η βιταμίνη D και η βιταμίνη Κ θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό για να μεγιστοποιηθούν τα πιθανά ευεργετικά αποτελέσματα της κάθε μιάς στην υγεία των οστών.
Η φυσική βιταμίνη Κ, είναι μια ομάδα δομικά παρόμοιων, λιποδιαλυτών βιταμινών που χρειάζεται ο οργανισμός μας  για την πλήρη σύνθεση ορισμένων πρωτεϊνών,όπως η οστεοκαλσίνη,που είναι απαραίτητες για την πήξη του αίματος – το γράμμα Κ προέρχεται από το αρχικό της γερμανικής λέξης koagulation, που σημαίνει πήξη και την ονομασία έδωσε ο Δανός Henrik Dam, όταν την ανακάλυψε το 1929 – και για την υγεία των οστών μας.
Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Κ σχετίζεται με
– αυξημένο,σημαντικά,κίνδυνο αιμορραγιών,
– αυξημένο κίνδυνο οστεοπόρωσης,
– αυξημένο κίνδυνο κατάγματος και
– αυξημένο κίνδυνο οστεοαρθρίτιδας.
Σε μια μελέτη που διεξήχθη σχετικά με την πρόσληψη βιταμίνης Κ και την εμφάνιση καταγμάτων αρθρώσεων ισχίου σε 12 περιοχές της Ιαπωνίας, αναφέρθηκε ότι η πρόσληψη βιταμίνης Κ μειώνει την εμφάνιση καταγμάτων και προστατεύει από την οστεοπόρωση.
Οι συγγραφείς της μελέτης έγραψαν ότι η βιταμίνη Κ προσφέρει στα οστά μας «ιδιαίτερες και ανώτερες ιδιότητες»
Επισήμαναν επίσης πως η διατροφική -μέσω της διατροφής – πρόσληψη και ταυτόχρονη αύξηση της βιταμίνης Κ στα άτομα της μελέτης  σχετίστηκε με μικρότερη απώλεια της οστικής πυκνότητας και μικρότερες αυξήσεις στο πορώδες των οστών κάτι που βοήθησε να εξηγηθεί η προστατευτική επίδραση της πρόσληψης της βιταμίνης Κ και η μείωση των καταγμάτων που οφείλονται στην οστεοπόρωση.
Και για να κατανοήσουμε το ρόλο της βιταμίνης Κ πρέπει να γνωρίζουμε πως όπως η βιταμίνη Β αποτελείται από μια οικογένεια δομικά παρόμοιων βιταμινών,έτσι και η βιταμίνη Κ περιλαμβάνει αρκετές βιταμίνες Κ, ή δομικά συγγενείς ενώσεις με παρόμοια δραστικότητα και που  η κάθε μια έχει τη δική της εξειδίκευση.
Οι δύο κύριες μορφές είναι η K1, γνωστή ως φυλλοκινόνη και η K2 μια ομάδα ουσιών γνωστές ως μενακινϋίνες.
Η βιταμίνη K1 έχει σχέση περισσότερο με το αίμα, και η Κ2 έχει σχέση περισσότερο με το σκελετικό σύστημα και οι δύο όμως βιταμίνες δρουν συνεργατικά μαζί και με άλλες ουσίες που περιλαμβάνονται στον όρο βιταμίνη Κ
Η βιταμίνη Κ2  οδηγεί την πρωτεΐνη οστεοκαλσίνη να μεταφέρει το ασβέστιο εκεί όπου πρέπει,στα οστά μας, μη αφήνοντάς το να συγκεντρωθεί στις αρτηρίες ή σε άλλα όργανά μας και να δημιουργήσει τα γνωστά προβλήματα της σκλήρυνσης.
Αν υπάρχει ανεπάρκεια βιταμίνης Κ, η οστεοκαλσίνη δεν μπορεί να επιτελέσει το έργο της και τα οστά μας δεν μπορούν να κρατήσουν το ασβέστιο,έτσι γίνονται πορώδη και το ασβέστιο πάει εκεί που δεν πρέπει,σε άλλα όργανα και στις αρτηρίες.
Μετά από όλες αυτές τις μελέτες οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως παρότι παρατηρήθηκε μέτρια αύξηση της οστικής πυκνότητας, η υψηλή δόση βιταμίνης Κ1 και η συμπλήρωση βιταμίνης Κ2  βελτίωσαν κατά πολύ τους δείκτες της αντοχής των οστών και παρατηρήθηκε μειωμένη συχνότητα εμφάνισης κλινικών καταγμάτων και συνιστούν την κατανάλωση όλων των τροφών που περιέχουν το σύμπλεγμα των βιταμινών Κ , σχεδόν καθημερινά, για την εύρυθμη γενική λειτουργία του οργανισμού μας και ειδικά για την προστασία του κυκλοφορικού μας και του σκελετικού μας συστήματος και των οστών μας.
Οι διαιτητικές απαιτήσεις που αναφέρονται σε υγιείς ενήλικες και η επαρκής πρόσληψη είναι 120 mcg  για τους άντρες και 90 mcg για τις γυναίκες την ημέρα.
Πηγές βιταμίνης Κ
Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Κ2
Η βιταμίνη Κ 2 , παράγεται κατά βάση από βακτήρια, έτσι εκτός από τα συκώτια των ζώων, η πλουσιότερη διαιτητική πηγή βιταμίνης Κ2 είναι τα ζυμωμένα τρόφιμα και τα προϊόντα σόγιας που έχουν υποστεί ζύμωση όπως:
– το natto,ένα φυτικό τρόφιμο ζύμωσης των ξερών σπυριών της μη μεταλλαγμένης σόγιας, το οποίο παρασκευάζεται εδώ και εκατοντάδες χρόνια στην Ιαπωνία-σήμερα το natto παράγεται βιομηχανικά και πωλείται σε κουτάκια έτοιμα για κατανάλωση και
– το miso -ζυμωμένος πολτός σόγιας,αλλά και ρυζιού ή κριθαριού
– ζυμωμένα γαλακτοκομικά όπως το τυρί και το γιαούρτι-τα περισσότερα μαλακά και σκληρά τυριά
– πολλά ζυμωμένα με φυσικό τρόπο χορταρικά,όπως το ξυνολάχανο που έχει υψηλές ποσότητες
– το βούτυρο από ζώα που τρέφονται φυσιολογικά με χορτάρι επίσης θα την βρούμε:
– το στήθος και το μπούτι κοτόπουλου
– το ψωμί του φαγόπυρο
– το σκουμπρί
– το σολομό
– το χέλι
– τη σοκολάτα
Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Κ1
Η βιταμίνη Κ1 βρίσκεται κυρίως στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως:
– το σπανάκι,
– το σέσκουλο,
– το μαρούλι,
– τα σπαράγκια,
– το σινάπι
σε όλα τα λαχανικά Brassica όπως
– το λάχανο -η μάπα,
– το κατσαρό λάχανο,
– το κουνουπίδι,
– το μπρόκολο,
-τα γογγύλια -οι κράμβες και
-τα λαχανάκια Βρυξελλών.
Όλα τα παραπάνω λαχανικά πρέπει να συνοδεύονται από κάποιο λάδι-ιδανικότατο το ελαιόλαδα-για καλύτερη απορρόφηση.
Στα φρούτα όπως:
– το αβοκάντο,
– τα ακτινίδια και
– τα σταφύλια.
Στα φυτικά έλαια, όπως
– το ελαιόλαδο και
– το σογιέλαιο,αλλά εδώ βρίσκεται σε επίπεδα που απαιτούν σχετικά μεγάλη κατανάλωση θερμίδων για να καλύψουν τις συνιστώμενες ποσότητες,οπότε δεν συνιστάται
Στα περισσότερα αναποφλοίωτα δημητριακά όπως
– η βρώμη και
– τα ρεβίθια!
Σημείωση:
Τι είναι η βιταμίνη Κ;
Η βιταμίνη Κ,όπως ανέφερα και στην αρχή του άρθρου,δεν είναι μία βιταμίνη, αλλά μια ομάδα δομικών παρόμοιων μορίων σπουδαιότατων για τον οργανισμό μας,άγνωστων όμως στους περισσότερους.
Για το λόγο αυτό θα επανέλθω με περισσότερες πληροφορίες ώστε να γνωρίσουμε καλύτερα την άγνωστη αυτή βιταμίνη αλλά και τη σπουδαιότητά της.

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

πηγές και αναφορές:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21447413
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4639586/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30725668
https://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2009-09/vitamin-k-and-osteoporosis

Share: