Tα περισσότερα μπαλκόνια και βεράντες στην χώρα μας -ακόμα και στην Αθήνα – τα βλέπει και τα φωτίζει ο ήλιος.
Tο να φυτέψουμε και να μεγαλώσουμε βότανα και λαχανικά σε γλάστρες και ζαρντινιέρες είναι εύκολο , είναι ευχάριστο ,
είναι απόλαυση να παρακολουθείς το σπόρο να βγαίνει από το χώμα.
Σιγά-σιγά να μεγαλώνει ,
να αναπτύσσεται και όταν το πρώτο φυλλαράκι αρχίζει να σου χαρίζει την ευωδιά του νιώθεις – να νιώθεις υπερηφάνεια και χαρά.
Να νιώθεις χαρά ευωδιάζοντας την σαλάτα σου με τον μαϊντανό και τον βασιλικό που εσύ φύτεψες.
Όταν κόβεις το φρέσκο κρεμμυδάκι από την δική σου γλάστρα.
Ακόμα και ντομάτες μπορούμε να φυτέψουμε φίλοι μου.
Ας ψάξουμε σπόρους στα χωριά μας – όλο και κάπου θα βρούμε.
Ας φέρουμε μαζί μας ένα τσουβαλάκι χώμα – δεν χρειάζεται όλα να τα αγοράζουμε- όταν πάτε βόλτα σε ένα από τα τόσα χωριά μας.
Και βέβαια θα μου πείτε – μα είσαι καλά;
Γιατί να μπούμε σε αυτή την διαδικασία;
Οι λαϊκές αγορές είναι γεμάτες ,
τα μανάβικα το ίδιο και μεις θα φυτεύουμε ντομάτες , 
και μαϊντανό ,
και κρεμμυδάκια ,
και σκόρδα , 
και φασκόμηλο , 
και δεντρολίβανο , 
και άνηθο ,
και κρεμμυδάκια ,
και καρότα…
Ναι λοιπόν ας το κάνουμε και για να ξαναθυμηθούμε πως μεγαλώνουν τα φυτά ,
και για να νιώσουμε την γλύκα τους, να μαθαίνουμε, να ηρεμούμε και να μπορούμε να λέμε , ότι ναι, αυτά τα τρώμε φρέσκα!

Ισχυρότατα φαρμακευτικά βότανα μεγαλωμένα από εμάς για εμάς

Τα βότανα , τα λαχανικά και τα φρούτα έχουν μεγάλες ποσότητες θρεπτικών ουσιών , τις οποίες  όμως αρχίζουν να τις  χάνουν σταδιακά αμέσως μετά τη συγκομιδή τους
Όποιος από εμάς καταφέρνει πραγματικά να έχει λαχανόκηπο και οπωροφόρα δέντρα, αυτός μπορεί να πει πως τρώει φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
Τα φρούτα και τα λαχανικά που αγοράζουμε και που έχουν κοπεί πριν από μέρες, τα βάζουμε και στο ψυγείο και μέσα στις επόμενες μέρες θα χάσουν και τα λίγα θρεπτικά συστατικά που είχαν τη μέρα που τα αγοράσαμε.
Τι οδηγεί τα φρούτα και λαχανικά σε απώλεια θρεπτικών συστατικών:
1) οι πολλές μέρες αποθήκευσης – ευτυχώς στη χώρα μας έχουμε πολλές λαϊκές αγορές με πάρα πολλούς παραγωγούς που τα προϊόντα τους έχουν κοπεί την ίδια μέρα που τα πουλάνε – ας δώσουμε προσοχή σε αυτό και ας ψωνίζουμε τα φρούτα και τα λαχανικά από τους πάγκους των παραγωγών στις λαϊκές μας αγορές
2) όταν τα κόβουμε – η επαφή με τον αέρα τα οξειδώνει και καταστρέφει πολλές από τις ευαίσθητες βιταμίνες, για αυτό τα κόβουμε την ώρα που θέλουμε να τα φάμε. 
3) όταν τα κάνουμε χυμό τον πίνουμε αμέσως, γιατί μέσα σε λίγες ώρες έχουν χαθεί σχεδόν τα πάντα.
4) δεν βάζουμε τα φρούτα και τα λαχανικά που αγοράσαμε στον καταψύκτη – ή τα τρώμε φρέσκα ή αγοράζουμε κατεψυγμένα εξ’αρχής, τα οποία καταψύχονται πολύ φρέσκα, αμέσως μετά τη συγκομιδή τους, αν έχουμε δικό μας λαχανόκηπο μπορούμε να καταψύξουμε, αρκεί να ακολουθούμε τους κανόνες υγιεινής
5) το βράσιμο – όταν βράζουμε τα λαχανικά διαλύονται και χάνονται πολλά συστατικά στο νερό, αν κάποιο λαχανικό δεν τρώγεται δεν τρώγεται ωμό, το μαγειρεύουμε στον ατμό ή για λίγη ώρα.
Λοιπόν, όσο πιο γρήγορα μπορούμε να καταναλώσουμε φρούτα και λαχανικά μετά τη συγκομιδή τους τόσο το καλύτερο.
Τι θα λέγατε να καλλιεργήσουμε τα δικά μας βότανα-λαχανικά στο περβάζι μας ή στη βεράντα μας για να τα έχουμε φρεσκότατα οποιαδήποτε στιγμή τα χρειαστούμε;
Ας δούμε ποια και πως , διότι
α) τα βότανα και τα λαχανικά  είναι ένα από τα καλύτερα και ευκολότερα πράγματα που μπορούν να αναπτυχθούν στο σπίτι μας.
β) δεν χρειάζονται μεγάλο χώρο και
γ) εμείς θα τα έχουμε πάντα φρέσκα για οτιδήποτε τα χρειαστούμε.
Ας δούμε λοιπόν μια λίστα των θεραπευτικών βοτάνων που μπορούμε να καλλιεργήσουμε στο σπίτι μας!
1. κόλιανδρος ή κορίανδρος -coriandrum sativum:
Ο κορίανδρος είναι ένα από τα πολυτιμότερα και ισχυρότερα βότανα αποσιδήρωσης αποσιδήρωση είναι μια διαδικασία κατά την οποία απομακρύνονται τα τοξικά βαρέα μέταλλα , όπως μόλυβδος, σίδηρος και χαλκός από το αίμα μας πριν μπορέσουν να προκαλέσουν ζημιά-
Αυτό σημαίνει ότι ο κορίανδρος βοηθά το σώμα να αποτοξινωθεί από τα βαρέα μέταλλα ενώ παράλληλα υποστηρίζει το ήπαρ σε αυτή τη διαδικασία.
Επίσης παρέχει αποτελεσματική προστασία από τις μολύνσεις του ουροποιητικού ,
κρατά σε ισορροπία την χοληστερόλη ,
τονώσει την έκκριση της ινσουλίνης και μειώνει το σάκχαρο του αίματος.
Προωθεί την πέψη ,
τονώνει το στομάχι και συμβάλλει στη μείωση της LDL ή “κακής  χοληστερόλης”, ενώ  βοηθάει στη αύξηση της HDL ή “καλής  χοληστερόλης”.
Τα 100gr φύλλων κόλιανδρου έχουν το 30% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης της βιταμίνης C,
περίπου το 225% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης της βιταμίνης Α – 6748 IU
ενώ είναι μία από τις πλουσιότερες πηγές  βιταμίνη Κ.
Η βιταμίνη Κ – παίζει σημαντικό ρόλο στην οικοδόμηση της οστικής μάζας και έχει καθιερωμένο ρόλο στη θεραπεία της νόσου του Alzheimer.
Χρησιμοποιούμε τον κορίανδρο στη μαγειρική μας όπως:
στις σούπες ,
στις σάλτσες και
στα θρεπτικότατα και γευστικότατα πέστο με κόλιαντρο τα οποία ετοιμάζουμε με την προσθήκη κόκκινου πιπεριού,
σκόρδου ,
λαδιού ,
κολοκυθόσπορων και χυμό λεμονιού.
Με αυτά τα θεσπέσια “πέστο” εμπλουτίζουμε τα ζυμαρικά μας ,
τα σάντουιτς ή τα χρησιμοποιούμε ως μαρινάδα για τα ψάρια ,
τα πουλερικά και άλλα πιάτα.
Προσθέτουμε τον κορίανδρο στη σαλάτα μας μαζί με
λάχανο
κρεμμύδι
καρότο και
λεμόνι.
Προσθέτουμε τον κορίανδρο σε όλα τα πράσινα smoothies μας.
2. φασκόμηλο -Salvia officinalis :
Ένα από τα θρυλικά βότανα για την εμμηνόπαυση , καθώς βοηθάει αποτελεσματικά όλες τις γυναίκες που ταλαιπωρούνται από εφιδρώσεις.
Είναι το βότανο πανάκεια των αρχαίων λαών καθώς έχει αντι-υπερτασικές,
αντι-διαβητικές,
αντι-φλεγμονώδεις και
αντι-μικροβιακές ιδιότητες ενώ παράλληλα αποβάλλει τις τοξίνες από το αίμα μας.
Πολλοί ερευνητές επισημαίνουν πως μπορεί ακόμη και να αποτρέψει τη νόσο του Alzheimer.
Εκτός από τις φαρμακευτικές του χρήσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το φασκόμηλο και στη μαγειρική μας:
Τα φρέσκα φύλλα του στη γέμιση για λουκάνικα ,πουλερικά και ψάρια.
Σε πολλά πιάτα λαχανικών , ειδικά στα φασόλια και στις φακές.
Ως γαρνιτούρα στις περισσότερες σαλάτες μας.
Σε ψητά κρέατα με μανιτάρια , μαντζουράνα και σέλινο.
3. μαϊντανός ο εξαίρετος και:
Μειώνει την πίεση , αυξάνει τη διούρηση , ευνοεί την πέψη των τροφών , αυξάνει την κινητικότητα του εντέρου.
Μαϊντανός – και είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης C και μια καλή πηγή βιταμίνης Α , ιδίως βήτα-καροτίνης.
Μαϊντανός – και είναι μιά πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών , τα οποία προστατεύσουν τα κύτταρα από τυχόν βλάβες και συμβάλουν στην αύξηση της αντιοξειδωτικής ικανότητας του αίματος.
Μαϊντανός – και είναι πλούσιος σε χλωροφύλλη , η οποία έχει αντιβακτηριακές και αντιμυκητιακές ιδιότητες που ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
Μαϊντανός – και το δε ρόφημά του βοηθά τους πνεύμονες να εξαλείψουν κατάλοιπα περιβαλλοντικής ρύπανσης , βοηθάει στη θεραπεία της ιγμορίτιδας , αλλά και του άσθματος.
Και το σπουδαιότερο – ο μαϊντανός είναι ίσως η πλουσιότερη πηγή βιταμίνης Κ – 1640mcg ήτοι 2050%
Η βιταμίνη Κ είναι απαραίτητη για την υγεία των οστών μας και έχει καθιερωμένο ρόλο στη θεραπεία της νόσου του Alzheimer.
4. δενδρολίβανο – rosmarinus officinalis:
Από τα ισχυρότερα αντιοξειδωτικά και αντι-φλεγμονώδη βότανα που τόσες φορές έχω μιλήσει για αυτό.
Προσθέτοντάς δενδρολίβανο στο μαγειρεμένο κρέας μας βοηθάμε να μειωθούν οι καρκινογόνες ουσίες.
Το δεντρολίβανο είναι μια εξαιρετική πηγή σιδήρου καθώς μας περιέχει 6.6mg /100gr  φρέσκων φύλλων – περίπου το 37% 
Ο σίδηρος – όπως γνωρίζουμε – είναι ένα από τα συστατικά της αιμοσφαιρίνης και απολύτως αναγκαίος για τον οργανισμό μας.
Εκτός από τις φαρμακευτικές του χρήσεις το δεντρολίβανο το χρησιμοποιούμε και στη μαγειρική μας – όπως πολλές φορές έχω πει –
Για να διατηρήσουμε ανέπαφο το άρωμα και τη γεύση του , στις συνταγές της μαγειρικής μας , το προσθέτουμε στην κατσαρόλα μας πάντα την τελευταία στιγμή , γιατί το παρατεταμένο μαγείρεμα έχει ως αποτέλεσμα την εξάτμιση των αιθέριων ελαίων του και την καταστροφή της βιταμίνης C – 21.8mg/100gr ήτοι το 36%
5. δυόσμος – mentha Viridis:
Το πιό ευπροσάρμοστο βότανο ιδανικό για τις σαλάτες μας , τα smoothies μας , τους χυμούς και τα γλυκά μας.
Το ισχυρότερο τονωτικό της πέψης , ιδανικό για τα πεπτικά προβλήματα όπως
ναυτία,
μετεωρισμός,
λόξιγκας και το ισχυρότερο αποσμητικό του στόματος.
Σχεδόν όλα τα μέρη του βοτάνου είχαν βρει μια θέση σε διάφορες παραδοσιακές ιατρικές , όπως άλλωστε και στη σύγχρονη ιατρική.
Το αφέψημά του είναι ένα εξαιρετικό φάρμακο για πονοκεφάλους,
νευρική ένταση,
κούραση,
άγχος , καθώς και για τα αναπνευστικά προβλήματα όπως το άσθμα ,
η βρογχίτιδα και η καταρροή.
Το τσάι δυόσμου είναι ένα από τα δημοφιλέστερα ποτά.

            Αφού λοιπόν είδαμε γιατί να έχουμε δικά μας φρέσκα βότανα στο μπαλκόνι μας , ας δούμε και πως: Το βοτανικό μας μπαλκόνι. Βασιλικός μυρίζει εδώ,κι η αγάπη μου διαβαίνει
           Αν θέλουμε να φυτέψουμε και σκόρδα δες τε πως: Πως μπορούμε να φυτέψουμε σκόρδα στη γλάστρα μας

Ας θυμηθούμε:
Η υγιεινή διατροφή και η θρέψη μπορούν να σώσουν τις ζωές μας
Μπορούμε να έχουμε πάντα φρέσκα βότανα στον πάγκο της κουζίνας μας;
rosmarinus officinalis- το ελιξίριο της νεότητας μας είναι το δεντρολίβανο
γιατί επιβάλλεται να μαρινάρουμε τα ψητά κρέατα με δεντρολίβανο
Το βοτανικό μας μπαλκόνι. Βασιλικός μυρίζει εδώ,κι η αγάπη μου διαβαίνει
Πως μπορούμε να φυτέψουμε σκόρδα στη γλάστρα μας

αναφορές:
scientificamerican.com
researchgate.net
livestrong.com
λαχανικά
βότανα
nbcnews.com

Share: