Ισχυρά βότανα και μπαχαρικά για την υγεία του εγκεφάλου μας

Εγκέφαλος και βότανα
Ο εγκέφαλός μας αποτελεί το σπουδαιότερο και μεγαλύτερο τμήμα του κεντρικού νευρικού μας συστήματος.
Αποτελείται από εκατομμύρια νευρώνες που συνδέονται με άξονες και δενδρίτες, οι οποίοι μπορούν να ρυθμίσουν όλες τις λειτουργίες του σώματος και του μυαλού μας.
Τα πάντα περνάνε από τον έλεγχο του εγκεφάλου μας και αν αυτός αρχίζει να έχει προβλήματα τα πάντα στη ζωή μας ανατρέπονται.
Ο Ιπποκράτης έλεγε  πως όλοι πρέπει να γνωρίζουμε  ότι ο εγκέφαλός μας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τα πάντα στη ζωή μας,για τις απολαύσεις μας,για τις χαρές μας, για το γέλιο μας,για το κλάμα μας,για τη θλίψη μας,για την απόγνωσή μας,για το θρήνο μας,αλλά και για τη σοφία μας και για τη γνώση.
Και καθώς τα χρόνια περνούν ο εγκέφαλός μας χρειάζεται προπόνηση και ενίσχυση ειδικά των νευρωνικών συνδέσεών του.
Η πλαστικότητα και η ικανότητα του εγκεφάλου μας να δημιουργεί νέες συνδέσεις και να ενισχύει τις παλαιές, βελτιώνει τη νοητική μας ικανότητα.
Βέβαια για όλα αυτά ο εγκέφαλός μας χρειάζεται βοήθεια και ο ρόλος της διατροφής και εδώ είναι πολύτιμος.
Πολλές έρευνες και μελέτες των τελευταίων χρόνων έχουν δείξει ότι ορισμένα βότανα και μπαχαρικά συμβάλλουν στη βελτίωση της υγείας του εγκεφάλου μας.
Πολλά από αυτά τα βότανα και τα μπαχαρικά έχουν μελετηθεί για τις επιδράσεις τους στη νόσο του Αλτσχάιμερ, ενώ άλλα έχουν ελεγχθεί για τις συνολικές τους επιδράσεις στη γνωστική λειτουργία ,όπως στην ψυχική υγεία , στη διαδικασία της σκέψης, της κατανόησης, της μάθησης και της ανάμνησης.
Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από αυτά τα βότανα και τα μπαχαρικά που,σε επιστημονικές μελέτες, βρέθηκαν να ωφελούν τον εγκέφαλο μας.
Φασκόμηλο
Ένα βότανο γνωστό σε όλους μας,το πολύτιμο φασκόμηλο,έχει ιδιότητες που ενισχύουν τη μνήμη και βοηθούν στη πρόληψη και στη θεραπεία της νόσου του Alzheimer.
Μελέτες επιβεβαίωσαν ότι το φασκόμηλο περιέχει μια μεγάλη ποικιλία δραστικών ενώσεων , οι οποίες έχουν αντιοξειδωτικές,
αντιβακτηριακές,
αντιμυκητιακές,
αντι-ιικές και ιδιότητες προστασίας DNA που ενισχύουν τη γνωστική δραστηριότητα , προστατεύουν από νευροεκφυλιστικές ασθένειες και βελτιώνουν κατά πολύ την προσοχή μας και τη μνήμη μας.
Εμείς προσθέτουμε το φασκόμηλο στα φαγητά μας όπως στα κολοκυθάκια, στο ψητό κοτόπουλο, στα φασόλια,αλλά και σε σάλτσες όπως σε σάλτσες ντομάτας και βέβαια το γνωστό μας έγχυμα φασκόμηλου,ένα νοστιμότατο ρόφημα που με την προσθήκη μελιού μετατρέπεται σε μια βόμβα υγείας
Κουρκούμι
Το κουρκούμι είναι ένα μπαχαρικό που χρησιμοποιείται πολύ στην Αγιουρβέδα.
Περιέχει μια ένωση που ονομάζεται κουρκουμίνη, η οποία έχει αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και επιδράσεις,δύο παράγοντες που ο ρόλος τους είναι καθοριστικός για την υγεία του εγκεφάλου μας αλλά και της υγείας γενικά.
Το κουρκούμι ενισχύει την υγεία του εγκεφάλου και αποτρέπει τη νόσο του Alzheimer.
Για να αυξήσουμε την πρόσληψη του κουρκουμιού το προσθέτουμε σε όσα περισσότερα φαγητά μπορούμε,όπως σε σούπες και σάλτσες ενισχύοντάς το με μιά μικρή ποσότητα μαύρου πιπεριού.
Ginkgo biloba
Τα φύλλα του ginkgo χρησιμοποιούνται ευρέως ως θεραπεία της άνοιας, και είναι ένα από τα παραδοσιακά φάρμακα της κινεζικής ιατρικής.
Το ginkgo biloba βοηθάει στη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας με την τόνωση της κυκλοφορίας και την προώθηση της ροής του αίματος στον εγκέφαλο.
Ενισχύει τις λειτουργίες του εγκεφάλου συμβάλλοντας στην αύξηση των βλαστικών κυττάρων.
Παρόλο που η έρευνα για το ginkgo biloba συνεχίζεται,οι μέχρι τώρα ενδείξεις είναι ότι αυτό το βότανο μπορεί να ενισχύσει τη γνωστική λειτουργία σε άτομα με νόσο του Alzheimer ή με ήπια γνωστική εξασθένηση.
Επιπλέον, μια επισκόπηση της έρευνας που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Alzheimer’s Disease το 2015 υποδηλώνει ότι το ginkgo biloba μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για την επιβράδυνση της πτώσης της γνωστικής λειτουργίας μεταξύ ασθενών που παρουσιάζουν νευροψυχιατρικά συμπτώματα πέραν της γνωστικής εξασθένησης και της άνοιας.
Σε μελέτες οι ερευνητές συμπερασματικά αναφέρουν:
Πολλά παραδοσιακά βότανα έχουν δοκιμαστεί σε πειραματικά μοντέλα εγκεφαλικού επεισοδίου, μερικά από τα οποία έχουν τεράστιες δυνατότητες.
Τα περισσότερα από αυτά τα φυσικά προϊόντα λειτουργούν με την αύξηση των μηχανισμών φυσιολογικής αποκατάστασης,με την αύξηση της σύνθεσης των αυξητικών παραγόντων και των στοιχείων απόκρισης στο στρες.
Μεταξύ αυτών και το Ginkgo biloba,το οποίο είναι γνωστό ότι προάγει την νευρογένεση σε συνθήκες ισχαιμικού και άλλου παθολογικού στρες,βελτιώνει σημαντικά τη βραχυπρόθεσμη μνήμη σε υγιείς ενήλικες,λειτουργεί συνεργικά με το ασιατικό ginseng βότανο για τη βελτίωση της μνήμης σε υγιείς ενήλικες,βοηθάει στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών τόσο της σεροτονίνης όσο και της ντοπαμίνης, των νευροδιαβιβαστών που συχνά είναι χαμηλοί σε εκείνους με κατάθλιψη,μειώνει τα συμπτώματα άγχους και στρες μειώνοντας το επίπεδο της κορτιζόλης της ορμόνης του στρες.
Ginseng
Ένα από τα πιο δημοφιλή φυτά στη βοτανική ιατρική, το ginseng περιέχει αντιφλεγμονώδη χημικά που ονομάζονται ginsenosides.
Σε μελέτες, οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει ότι οι ginsenosides προστατεύουν την υγεία του εγκεφάλου από τη χρόνια νευροεκφυλιστική νόσου του Alzheimer.
Μετά μακροχρόνια χρήση και θεραπεία με κορεατικό κόκκινο τζινσένγκ οι ερευνητές παρατήρησαν βελτίωση του γνωστικού ελλείμματος στους ασθενείς με νόσο του  Alzheimer.
Και οι έρευνες συνεχίζονται με συστηματικές ανασκοπήσεις και μετα-αναλύσεις τυχαίων ελεγχόμενων δοκιμών,ώστε να επιβεβαιώσουν τα συμπεράσματα παλαιότερων μελετών που αναφέρουν πως οι ασθενείς με νόσο του Αλτσχάιμερ ανέτρεψαν την ψυχική παρακμή και συνέχισαν να βελτιώνουν την ψυχική τους ικανότητα λαμβάνοντας ταυτόχρονα το Panax ginseng.
Εμείς το ginseng , όπως και με τα υπόλοιπα βότανα και μπαχαρικά απλά τα εντάσσουμε στη διατροφή μας.
Μελισσόχορτο
Ένα βότανο που συχνά λαμβάνεται σε μορφή τσαγιού και συχνά χρησιμοποιείται για να διευκολύνει το άγχος και την αϋπνία.
Όμως το μελισσόχορτο βοηθάει και στη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας.
Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Neurology, Neurosurgery και Psychiatry το 2003, 42 ασθενείς με ήπια έως μέτρια νόσο του Alzheimer χωρίστηκαν σε δύο ομάδες.
Οι μεν έλαβαν ένα εκχύλισμα πλασέμπο , οι δε μελισσόχορτο για τέσσερις μήνες.
Στο τέλος της μελέτης, η ομάδα  που έλαβε μελισσόχορτο εμφάνισε σημαντικά μεγαλύτερη βελτίωση στη γνωστική λειτουργία.
Σε άλλη μελέτη παρατηρήθηκε πως 600 mg μελισσόχορτου βελτίωσε τις αρνητικές επιπτώσεις στη διάθεση με σημαντικά αυξημένη την αυτο-εκτίμηση και την ηρεμία.
Επίσης σε  in vitro όσο και σε in vivo μελέτες,έχουν επιβεβαιωθεί οι νευροπροστατευτικές ιδιότητες του μελισσόχορτου μετά από υποξική-ισχαιμική βλάβη
Αυτό που είναι σημαντικό να επισημανθεί είναι πως το μελισσόχορτο έχει πλήθος ιδιοτήτων και δράσεων αλλά ιδιαίτερα σημαντική είναι η νευροπροστατευτική του δράση.
Δεντρολίβανο
Δεν είναι λίγες οι μελέτες  που έχουν επιβεβαιώσει τη βελτίωση στις γνωστικές επιδόσεις μετά από έκθεση στο άρωμα του δενδρολίβανου.
Έτσι αν επιθυμούμε να δώσουμε ώθηση στον εγκέφαλό μας, ας αρωματίζουμε τους χώρους που εργαζόμαστε και μελετάμε, με αιθέριο έλαιο δεντρολίβανου και ας πίνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα ρόφημα δεντρολίβανου.
Το αιθέριο έλαιο του δενδρολίβανου τονώνει άμεσα τη μνήμη ακριβώς επειδή μέσω του αίματος μεταφέρεται κατ’ ευθείαν στον εγκέφαλο.
Τονώνει μάλιστα τη μνήμη ακόμα και σ’ αυτούς που έχουν σοβαρό πρόβλημα, όπως άνοια.

Σημειώσεις:
Τα βότανα και τα μπαχαρικά έχουν ευεργετικές επιδράσεις στον εγκέφαλό μας, πάντα όμως συμβουλευόμαστε το γιατρό μας για την χρήση τους.
Το φασκόμηλο επειδή είναι ιδιαίτερα διεγερτικό πρέπει να αποφεύγεται από άτομα υπερτασικά.
Πάντα χρησιμοποιoύμε τα βότανα υπό την επίβλεψη ενός ειδικού ιατρού και ποτέ μόνοι σας.
Δεν χρησιμοποιούμε βότανα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, σε συνδυασμό με άλλα φάρμακα ακόμα και συμπληρώματα χωρίς την γνώμη ιατρού.
Οι φυσικές θεραπείες και τα βότανα δεν αποτελούν υποκατάστατο ιατρικής περίθαλψης.
Οι πληροφορίες που παρέχονται είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό.

Κείμενο,επιμέλεια:thalia-botanologia.gr

πηγές και αναφορές:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5318325/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3166615/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4133771/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3659550/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26268331
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18580589
nutritionexpress.com
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3555743/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5027300/
https://www.nutraingredients.com/Article/2013/07/26/Ginkgo-biloba-may-boost-brain-functions-by-increasing-stem-cell-growth?utm_source=copyright&utm_medium=OnSite&utm_campaign=copyright
verywellmind.com
Ginkgo biloba

Share: